Opotřebované tlumiče znamenají nebezpečí, pomáhají kontroly v servisu

Chvění volantu a neobvyklé praskání, které při jízdě vyvolává obavy. Opotřebované tlumiče v autě jsou pro řidiče nejen nepříjemnou, ale také nebezpečnou záležitostí. Součástce, která se stará o rovnoměrné tlumení kmitů pružin a dobrou přilnavost kol k vozovce, se věnuje šestý díl seriálu Problémy s… Jednatel společnosti Quick Stop Car Marek Zukal v článku prozradí, jak o tlumiče pečovat a jak včas rozpoznat jejich špatný stav. 

Tlumičům vděčí řidiči automobilů za snadné ovládání vozu, pohodlnou jízdu i účinné brždění. Čtyři kusy nezbytné součástky jsou umístěny mezi nápravou auta a karoserií. „Jsou velmi důležité pro fungování každého vozidla. Většina řidičů se o tlumiče stará až ve chvíli, kdy se při jízdě objeví problém. Přitom by měli dbát na kontroly v servisu. První je potřeba provést po 80 000 ujetých kilometrech. A poté znovu po každých dalších 20 000 kilometrech,“ vysvětluje Marek Zukal. 

Trvanlivost tlumičů není věčná a k jejich opotřebování dochází při každodenním provozu. Nejen při zanedbání preventivní kontroly se na autě mohou objevit problémy naznačující špatnou kondici autodílu. Obtíží si řidiči všimnou například při jízdě zatáčkami. Auto s opotřebovanými tlumiči se naklání do stran a ztrácí stabilitu. V takovou chvíli se vozidlo stává velmi nebezpečným, a je potřeba s ním neprodleně zamířit do servisu. 

K riskantním situacím dochází také při brždění. Při šlápnutí na brzdu se v autě se špatnými tlumiči automaticky spustí ABS. S opotřebením se navíc nebezpečně prodlužuje brzdná dráha vozidla. „Varováním před špatnými tlumiči bývá také praskání, které je znatelné při jízdě přes retardéry. Na nevhodnou kondici tlumičů upozorní také chvění volantu,“ říká Zukal ze společnosti Quick Stop Car, která řidičům nabízí kompletní servis automobilů a dodávek. 

Prevencí je šetrná jízda 

Výměna a servis tlumičů jednou potká každého majitele auta. Správnou péčí o součástky se však dá rychlému opotřebení předejít. Nejúčinnější metodou je šetrná jízda, při níž se řidič vyhne výmolům, nerovným cestám a prudkému zrychlování. „Životnost tlumičů se liší auto od auta a pohybuje se v jednotkách let. Součástky se totiž vyrábí pro konkrétní značku a typ vozidla. Obecně můžu říct, že déle vydrží tlumiče řidičům, kteří s vozidlem jezdí méně často, opatrněji a po kvalitních vozovkách,“ uvádí Martin Zukal. 

Jestli je s tlumiči něco v nepořádku, zjistí mechanici pomocí speciálního testovacího zařízení. Měření v servisu odhalí účinnost jednotlivých součástek na obou nápravách. Pokud se opotřebení potvrdí, nemusí majitelé aut zoufat. Výměna autodílu není v rukou profesionálů nic složitého. Mechanici mění tlumiče v páru podle toho, jestli došlo k opotřebování na přední nebo zadní nápravě automobilu. 

Výměnu tlumičů v domácím prostředí majitel společnosti Quick Stop Car nedoporučuje. „Při špatné manipulaci nebo kvůli nevhodně zvoleným nástrojům může dojít k poškození dílů. Výjimkou není ani zanedbávání kontroly geometrie, která je po výměně tlumičů nezbytná,“ uzavírá Zukal s tím, že pokud si majitel vozu nechá vyměnit destičky u odborníků, půjde o nižší jednotky tisíc. Při neodborné manipulaci může následná oprava vyšplhat až do desítek tisíc korun. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *