Magie výroby šperků: od první skici přes 3D model až po odeslání objednávky

Náušnice. Zdobíme se jimi v běžné i nevšední dny, bývají tradičním dárkem pod stromečkem, vyjadřujeme jimi svůj vkus či názor a provází lidstvo od nepaměti. Málokdo však tuší, jak magický proces stojí za výrobou každého takového uměleckého kousku. Pojďme nahlédnout za oponu tajemného světa plného fantazie a třpytivých kovů a projděme jej krok za krokem od prvního nápadu až po hotový šperk!  

Když si koupíme náušnice, držíme v ruce vlastně už jen finální výsledek. Co všechno ale předcházelo tomu, než jsme si je pověsili do ucha? Nakoukněme pod ruce populární české šperkařské značce USHI, kde nás celým procesem provedou krůček po krůčku. 

První skica je most mezi fantazií a hotovým šperkem 

Všechno začíná jiskřením. A ne, teď nemáme na mysli blyštění kamenů nebo cenného kovu – je to ta prvotní jiskra, která zasvítí v mysli návrháře. Z nápadu se zrodí hrubý nákres, který mu dá reálné obrysy. Skica je mostem mezi abstraktní vizí a fyzickým výrobkem. „Moje prvotní náčrty vypadají v některých ohledech odlišně, než finální produkt, ale je to nezbytná součást procesu. V tomto stádiu je pro mě klíčová kreativita. Na papír předávám hlavně fantazii, proto tolik neřeším rovné linie nebo přesné proporce,“ objasňuje začátek procesu Dominika Šťovíčková alias MamaDomisha, spoluzakladatelka české šperkařské značky USHI, která na trh dodává originální stříbrné náušnice ruční výroby. Právě Dominika je kreativní duší značky, všechny šperky vzešly z jejího pera. „Bude náušnice minimalistická? Určená pro denní nošení? Nebo se naopak ponese v duchu excentričnosti? První skica nese většinou základní obrysy vzhledu a udává tón stylu šperku,“ upřesňuje Dominika. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Technické kouzlo: překreslení pro zlatníka a 3D model  

Jakmile je hotová první skica a jasně definovaný styl, tvar, přibližná velikost šperku nebo třeba umístění vsazených kamenů, přichází na řadu technické překreslení. „Je to vlastně převedení nápadu do technického jazyka, kterému rozumí zlatník,“ přibližuje Dominika Šťovíčková s tím, že se obvykle vytváří i 3D technický model. Překreslení vyžaduje detailní znalost materiálů, technik a nástrojů potřebných k výrobě. Až po této fázi přichází na řadu konzultace a samotná výroba zkušeným zlatníkem. „Vznikne pilotní model náušnice, který následně testujeme a upravujeme. A znovu a znovu, dokud není přesně podle představ.“ 

Od nápadu po produkt uběhne klidně půl roku 

Od záblesku nápadu přes první skicu a technické zakreslení až po samotnou precizní ruční výrobu k hotovému šperku. Právě uběhlo přibližně půl roku. „Na celém procesu je pro mě nejtěžší, jak dlouho trvá. Pokud však nechceme volit zkratky, které by vedly k nižší kvalitě, nemůžeme jinak. Vše, včetně krabiček na šperky, se vyrábí tady, v Česku,“ vysvětluje Dominika s tím, že je proto potřeba mít vždy rozpracováno několik kolekcí v různých fázích příprav.  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *