Autobaterie zradí řidiče nejčastěji v zimě. Stav akumulátoru otestuje návštěva servisu

Špatný stav autobaterie dokáže řidiče řádně potrápit. Zejména v chladných obdobích roku se mohou objevit problémy s nesprávně fungujícím nebo vybitým akumulátorem. Tématu autobaterií se věnuje další díl seriálu Problémy s… Jednatel společnosti Quick Stop Car Marek Zukal v článku prozradí, jak o autobaterii správně pečovat a jak předejít nepříjemným problémům se startováním. 

Není nic horšího, než když ranní spěch do práce naruší potíže s automobilem. Pokud vůz nestartuje, je na čase věnovat pozornost akumulátoru. Zatímco dříve zvládaly autobaterie nepřetržitě sloužit až 10 let, s rozšiřující se elektronickou výstrojí vozidel se životnost akumulátorů zkracuje. Průměrně vyžaduje baterie výměnu po 4 až 6 letech. Délka životnosti se však odvíjí od správné údržby a šetrného zacházení s automobilem. 

Akumulátor se nachází ve vozech se spalovacím motorem, který pomáhá nastartovat. Nejčastěji zradí majitele vozů v zimě, kdy se venkovní teploty dostávají pod bod mrazu. „Problémy s autobateriemi ale nepozorovaně vznikají už v létě. Kvůli horku dochází k samovolnému vybíjení a snižování kapacity. Že je s baterií něco v nepořádku, zjistí řidiči většinou v období mrazů, které je pro akumulátory nejnáročnější,“ vysvětluje Marek Zukal ze společnosti Quick Stop Car, jež nabízí kompletní servis automobilů a dodávek. 

Dopady letního počasí na vůz mohou řidiči ovlivnit. Zásadní je například výběr parkovacího místa, a to zejména na dovolených v jižněji položených zemích. Auto by mělo stát ve stínu a vyhýbat se dlouhodobému parkování na přímému slunečnímu svitu. Zároveň je třeba myslet také na střídmé využívání klimatizace, které autobaterii rychleji vybíjí. 

Zásadní je pravidelná jízda 

Pro správnou funkci baterie je důležitá také pravidelná jízda, při které dochází k dobíjení. Pokud zůstane auto několik týdnů bez používání stát v garáži, hrozí, že se už nerozjede. „Že je na vině vybitá, nebo vadná baterie, zjistí řidič, když se po otočení klíčku v zapalování nerozsvítí žádné kontrolky, anebo jen pohasínají. A motor nenaskočí,“ popisuje problém Zukal. 

Pokud je baterie vybitá, je možné zkusit ji znovu nastartovat pomocí startovacích kabelů z jiného vozidla. Úplné vybití s sebou však nese nepříznivé vyhlídky do budoucna. Akumulátor většinou zůstane poničený a není možné jej znovu plně nabít. Zároveň se začíná také rychleji vybíjet, čímž majiteli automobilu přidělává starosti navíc.  

Prevencí před problémy s autobaterií a startováním vozidla je pravidelné dobíjení baterie. K tomu by měli zejména „sváteční řidiči“ přistoupit asi jednou za měsíc. Pomocí může být také udržovací nabíječka, která je v provozu trvale.  

Baterii otestují mechanici 

A jak poznat špatně fungující baterii? „K diagnostice mohou řidiči využít digitální tester, který měří vnitřní odpor autobaterie. Přístroj rozpozná, zda je akumulátor nový, špatně fungující, nebo úplně vybitý. Profesionální, přesné měření a testování autobaterie je možné absolvovat v autoservisu,“ říká za Quick Stop Car Marek Zukal. 

K mechanikům by měli řidiči zamířit minimálně ve chvíli, kdy už baterii není pomoci. Zaměstnanci autoservisu se postarají o demontáž staré baterie, správné zapojení nového kusu i zkoušku funkce dobíjení. Podle technické náročnosti se cena výkonu pohybuje mezi 200 a 500 korunami. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *