Koronavirus zbrzdí úbytek malých prodejen. Lidé je díky omezení cestování navštěvují častěji

Koronavirová krize se promítla i do tuzemského maloobchodu. Kvůli omezení cestování začali spotřebitelé více navštěvovat menší prodejny potravin v blízkosti svého bydliště. Uplynulé měsíce také naplno odhalily výhodu prodejen, které disponují parkovacími místy. Pokud už totiž lidé na nákup cestovali, využívali primárně automobil. Pozorovat lze také větší příklon k levnějšímu zboží kvůli obavám z ekonomického vývoje. Za největší riziko při případné druhé vlně epidemie považují obchodníci uzavření hranic a problémy se zásobováním venkova.

Omezení volného pohybu osob, které bylo v březnu zavedeno v souvislosti s koronavirem, se promítlo i do maloobchodního segmentu. Tuzemští spotřebitelé vlivem nižší mobility začali více využívat malé prodejny potravin. „Než aby se lidé na jaře vydali do města na velký nákup a čelili riziku nákazy, raději volili prodejnu ve svém nejbližším okolí, typicky v malých a středně velkých obcích. Tento trend pozorujeme i nyní, kdy počet pozitivních případů výrazně roste,“ uvedl předseda obchodního Družstva CBA Roman Mazák.

Koronavirus tak podle něj naplno ukázal nezastupitelnost malých prodejen. Těch každoročně ubývá po celém Česku několik stovek, v loňském roce však tento pokles výrazně zpomalil. Podle Mazáka by díky koronaviru trend úbytku mohl zbrzdit i letos. Lidé si totiž nově osvojují nákupy právě v menších typech prodejen blíže svému bydlišti. Pokud přitom má spotřebitel k dispozici dostatečně široký sortiment za rozumné ceny, preferuje tuto možnost i nadále.

Na malých prodejnách se pozitivně podepsaly také prázdniny, kdy lidé výrazně méně cestovali do zahraniční. Ve spoustě případů raději trávili dovolenou v tuzemsku nebo zůstávali více doma. Podle Mazáka se to ukázalo i na tržbách prodejen v některých regionech, které díky specifickému létu narostly meziročně o zhruba 20 procent. Netýkalo se to přitom pouze turisticky atraktivních destinací.

Obrat rostl i přesto, že lidé více než v minulosti preferovali spíše levnější výrobky. Tento trend šlo podle Mazáka pozorovat již před prázdninami. „Usuzujeme, že části spotřebitelů se z hlediska příjmů koronavirová krize již dotkla, což se projevuje i na výdajích za potraviny. Z části je to podle nás dáno také tím, že lidé se připravují na ekonomické problémy a raději již nyní šetří,“ řekl Roman Mazák.

Parkovací místa jako klíčový faktor

Zmíněné snížení ochoty cestovat za nákupem ukázalo v době koronaviru podle Mazáka též na další faktor. Pokud se už totiž Češi rozhodli pro nákup vypravit, raději než hromadnou dopravu využívali automobil. „Již v době před koronavirem jsme pozorovali trend výrazného zpohodlnění spotřebitelů. I pro menší nákup si často zajedou autem, vyžadují proto možnost parkování u prodejny. Poslední měsíce pak tuto skutečnost jen podtrhly,“ sdělil předseda Družstva CBA.

Ne všechny menší obchody však tuto výhodu nabízejí. Chybějící parkovací místa se týkají například prodejen v centrech měst, případně pak těch opravdu nejmenších na venkově. „Ukazuje se, že prodejna bez možnosti parkování je za aktuální situace odsouzena k pomalému zániku. Lidé jdou naproti komfortu, a pokud mají možnost volby, raději se vydají tam, kde mohou zaparkovat. Tyto prodejny tak jdou obratově nahoru,“ doplnil Mazák. Parkovacích míst přitom nemusí být příliš, už jen proto, že prodejna často oplývá menší plochou a je tak dimenzovaná na menší počet zákazníků.

Rizika druhé vlny

Koronavirová krize se podle předsedy Družstva CBA dočasně podepsala rovněž na způsobech placení. V době nouzového stavu totiž narostl podíl plateb kartou až na 80 procent, postupně se však vrátil k normálu, který se pohybuje okolo 35 procent. S případným nástupem druhé vlny je tak podle Mazáka pravděpodobné, že podíl karetních transakcí opět naroste. Ještě více pak může zesílit současný trend nakupování blíže svému bydlišti.

„Co stále vnímáme jako největší riziko, je zásobování České republiky. Při úplném uzavření hranic je naše země soběstačná zhruba ze 60 procent. Ohroženo je zásobování všech prodejen. A hlavně řetězců, které totiž většinu zboží dováží. Malé prodejny by pak hůře zvládaly celkové zásobování. To se nesmí stát, kam jinam by pak lidé, kteří si chtějí nakoupit co nejblíže domovu, zamířili,“ popsal Mazák. Podle něj by se z jarního scénáře měly poučit příslušné orgány a vytvořit krizový scénář, který se bude zabývat strukturou prodejen v Česku a také jejich zásobováním. „Nezabýval se tím totiž nikdo nejen od jara, ale prakticky posledních třicet let,“ uzavřel Mazák.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *