Jak zefektivnit provoz skladu a ušetřit? Pomohou čtečky čárových kódů, chytré systémy i vysílačky

S uvolňováním opatření proti pandemii nového koronaviru se opět vrací život do kamenných obchodů, a s nimi i do logistických skladů různých dodavatelů zboží či materiálu. I vzhledem k tomu, jak opatření proti šíření nemoci COVID-19 ovlivnila tuzemskou a světovou ekonomiku, se však nyní řada provozovatelů snaží hledat úspory a zefektivnit své procesy. Pojďte se inspirovat několika tipy.

Zvyšte výkonnost logistických procesů díky čtečkám čárových kódů

Ve velkých skladovacích halách a logistických centrech, které denně odbavují tisíce zásilek, je použití mobilních čteček čárových kódů zásadní nutností, v řadě menších skladů se však dodnes spoléhá na papír a ruční dohledávání požadovaného zboží. Mobilní čtečka přitom představuje investici, která se i menším firmám vyplatí a brzy bohatě vrátí. Při jejich správném použití hrozí jen minimální chybovost v zadání ceny či dalších informací k výrobku. Moderní čtečky dnes navíc dokážou pracovníky i přesně navést ke správnému regálu s hledaným zbožím a ty, které pracují s Wi-Fi umožňují i snadnou komunikaci s kolegy či jednotlivými odděleními ve firmě přes webovou aplikaci. „Nepostradatelným pomocníkem jsou čtečky čárových kódů i během inventur: co před jejich zavedením do praxe zabralo dvaceti pracovníkům celý víkend, lze dnes zvládnout čtyřmi lidmi během pár hodin,“ říká Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, který je předním prodejcem baterií do notebooků, mobilů, ale třeba i čteček čárových kódů. Pokud už čtečky čárových kódů využíváte lze zařízení jednoduše inovovat aktualizací softwaru nebo pořízením nových akumulátorů.

Nespornou výhodou použití čárových kódů a jejich čteček je výrazné omezení chybovosti při expedici zásilky a také zvýšení bezpečnosti. Díky skladovacímu softwaru, který využívá čárových kódů, snadno dohledáte pozici i pohyb každé položky vašeho inventáře. Čtečky kódů při každé skenovací operaci ukládají informace o čase skenování, díky čemuž může mít odpovědný pracovník dokonalý přehled o prováděných úkonech, což snižuje riziko ztráty či krádeže.

Vsaďte na automatizaci i moderní a praktické řešení prostoru

Budoucnost skladování a logistiky dle odborníků i evidentních trendů leží v automatizaci a robotizaci procesů. Právě zaměřením se na maximální možnou automatizaci procesů je možné ušetřit nemalé prostředky. Automatizované systémy urychlují pohyb zboží ve skladu, snižují riziko nehod a ztrát a celkově zefektivňují skladovací procesy. Inteligentní skladovací algoritmus zase díky získaným datům z každodenního provozu dokáže zjistit, jaké zboží například zákazníci nejčastěji kupují, a podle toho navrhne jeho ideální umístění ve skladu, aby bylo snadněji a rychleji dosažitelné. Další algoritmy zase mohou sledovat vytíženost regálů a navrhovat plány pro uskladnění zboží i do budoucna.

Co se týče uskladnění zboží, můžete se vedle chytrých systémů zaměřit i na samotné rozvržení vašeho skladu. Konkrétně se zaměřte na prostory. Využíváte kapacitu svého skladu skutečně na maximum? Při zhodnocení tohoto aspektu se ale nedívejte jen horizontálně, ale i vertikálně. Využití celé, nebo alespoň většiny výšky budovy je ostatně logistickým trendem posledních let. Vedle běžného výškového paletového systému přecházejí zejména firmy s velkým množstvím drobnějšího zboží k policovým regálům vystavěným na několikapatrových plošinách. Pro sklady, v nichž je uloženo množství rychloobrátkového zboží, zase může být výhodné vsadit na mobilní regály, které se dají dle potřeby ubírat, přidávat či přesouvat.

Ušetřete náklady a zvyšte produktivitu zaměstnanců díky vysílačkám

Jedním z klíčových aspektů efektivního provozu je dobrá komunikace pracovního týmu. Rychlou domluvu či předávání úkolů může zajistit zmíněná webová aplikace integrovaná do čtečky čárového kódu, mnohdy je ale ústní komunikace nenahraditelná. Místo toho, abyste svůj skladovací tým vybavili mobilními telefony, sáhněte po vysílačkách. Oproti mobilním telefonům totiž u nich není pro volání třeba platit paušální tarif či dobíjení kreditu. Investice je tedy rychle návratná a dalším provozem firma už jen šetří. Stejně jako mobily lze vysílačky v kombinaci s náhlavní soupravou používat v režimu hands-free. Vysílačky rovněž zahrnují možnost volby typu komunikace, lze tak hovořit pouze s jedním člověkem, nebo rovnou s celým několikačlenným týmem.

Vysílačky také v neposlední řadě vynikají odolností, kterou jim běžné mobily a smartphony mohou závidět – jsou například velmi odolné vůči otřesu, vydrží i několikero upadnutí na tvrdý povrch. „Výrazným plusem vysílaček oproti mobilním telefonům je také výdrž baterie. Existují typy, které svým uživatelům poskytnou i týdenní výdrž, samozřejmě dle míry užívání,“ podotýká Radim Tlapák z BatteryShop.cz, kde seženete rovněž náhradní baterie do vysílaček.

Jako třešničku na dortu pak můžete vnímat fakt, že s vysílačkami rozhodně nehrozí, že budou vaši pracovníci zahálet brouzdáním na internetu. Vysílačky jsou ostatně zařízeními primárně určenými ke komunikaci a tomuto účelu je u nich vše podřízeno. Smartphony vedle toho disponují třeba i desítkami funkcí, které skladníci a zaměstnanci logistiky využijí jen zřídka. Řada chytrých telefonů má též své rozhraní zahlceno různými aplikacemi a k zahájení hovoru je tak potřeba „proklikat“ se několika úrovněmi interfacu. To u vysílačky lze hovor zahájit pouhým jedním stiskem tlačítka.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *