Zelená firma z Brna zachraňuje včely. O firemní úly pečují všichni zaměstnanci od programátorů po ředitele

České firmy se čím dál více zajímají o ochranu přírody. Již více než 2 200 se jich zapojilo do projektu Zelená firma zaměřeného na sběr vysloužilých elektrozařízení. Některé z nich poté své ekologické aktivity ještě rozšířily. Inspirací pro ostatní podniky i jednotlivce může být brněnský EPRIN. Tato technicky zaměřená firma se jako vůbec první společnost svého druhu pustila do chovu vlastních včel. Chce tak zmírnit rapidní úbytek tohoto důležitého opylovacího hmyzu a zároveň i nabízet netradiční a zdravý reklamní předmět ve formě vlastního medu. V neposlední řadě funguje péče o firemní včelstva jako výborný teambuilding.

Současnou společností rezonují témata šetrnosti, ekologie a udržitelnosti čím dál silněji. Podle loňského průzkumu společnosti STEM/MARK o zlepšení životního prostředí přemýšlí 8 z 10 Čechů. Ekologická témata se rovněž stále častěji řeší i na půdě firem. Ochrana životního prostředí je ostatně jedním z pilířů takzvané společenské odpovědnosti firem. Podnikatelé a firmy si uvědomují, že z životního prostředí leccos berou, ať už jsou to suroviny, nebo jen prostor, a chtějí do něj něco vracet či alespoň své působení na něj redukovat na co nejnižší míru. V tom jim poté pomáhají i určité „externí“ projekty. „Před jedenácti lety jsme speciálně pro firmy spustili projekt Zelená firma. Ten je primárně zaměřen na sběr elektroodpadů – firmám nabízíme sběrné boxy na vysloužilá elektrozařízení a poskytujeme jim svozové služby tohoto odpadu. V současné době je v tomto projektu zapojeno přes 2 200 firem z celé České republiky,“ uvádí David Vandrovec, generální ředitel společností REMA, které v tuzemsku zajišťují zpětný odběr a recyklaci elektrozařízení, baterií a akumulátorů a solárních panelů.

Zachraňte včely

Jednou z firem, které se do projektu Zelená firma zapojily hned v roce jeho spuštění, je i brněnská společnost EPRIN, přední autorizovaný dodavatel produktů a služeb v oblastech automatické identifikace, robotizace, aplikátorů etiket, kamer, RFID, RTLS, tiskáren, snímačů, etiketovacích štítků a mnoho dalšího. A právě EPRIN je také jednou z firem, které si onen přídomek „zelená“ vzaly velmi vážně k srdci a rozhodly se posunout své ekologické aktivity ještě dál než jen ke sběru elektroodpadů. EPRIN tak má na svém kontě již například sázení stromů a ke konci letošního března pak v rámci svého vlastního projektu „Zachraňte včely“ umístil do parku nedaleko svého sídla tři včelí úly. Brněnská společnost se tak stala vůbec první technicky zaměřenou firmou, jež se může pochlubit vlastními včelstvy. „Naše firma se netají tím, že má ráda neotřelé nápady. Na začátku našeho včelaření ovšem stála myšlenka vyrobit nějaký originální a ekologický reklamní předmět pro naše obchodní partnery. Chtěli jsme podpořit přírodu a zdraví našich partnerů, chtěli jsme vymyslet něco, co bude skutečně nadčasové a co bude symbolizovat to, že jim tento předmět dáváme opravdu od srdce. Tak vznikla myšlenka, že by to mohl být med,“ vysvětluje ředitel firmy EPRIN Zdeněk Sedlák s tím, že právě tato idea se poté rozvinula v celý včelařský projekt. „Již řadu let slýcháme z médií informace o katastrofálním úbytku hmyzu na planetě, oslabení včelstev, jejich nemocech a mnoha dalších úskalích, kterým v moderní době musejí čelit. Rozhodli jsme se tedy, že jim pomůžeme,“ doplňuje Sedlák.

Celoroční teambuilding i zpestření přednášek

Do včelího projektu firmy EPRIN se samozřejmě zapojili i její zaměstnanci. Ti nadšeně přidali ruce k dílu v péči o firemní úly, a dokonce také nabídli pro chov dalších včelstev své vlastní pozemky nebo střechy domů. Dle slov ředitele Zdeňka Sedláka tedy v okamžiku vysazení včelstev začal pro všech 43 pracovníků firmy celoroční teambuilding – vše ve jménu včel, medu, úlů, bzučení, včelaření, opylování, životního prostředí a pomoci naší planetě. „Při této společné aktivitě se skutečně zapojují všichni členové týmu, je jedno zda se jedná o programátora, obchodníka, nebo ředitelku. A zapojeni nejsou jen zaměstnanci, ale i jejich rodiny. Jiné firmy své kolektivy tmelí, my je slepujeme medem,“ komentuje s úsměvem Sedlák.

Včely se pro firmu EPRIN též staly zajímavým marketingovým nástrojem. „Ke včelímu společenství můžeme připodobnit mnoho našich činností ve firmě. Chceme být pilní jako včeličky, chtěli bychom tady mít pořádek, stejně jako jej mají včelky v úlu, každá včela má svůj přesný úkol a nejen, že ví, co má dělat, ale i kdy a proč to má dělat. Chceme, aby se včelí úl stal synonymem naší činnosti,“ přeje si Zdeněk Sedlák. S úsměvem pak dodává, že mu firemní včelky pomáhají i při komunikaci s širší veřejností, například během přednášek na konferencích. „V rámci výstupů na různých konferencích jsem mnohokrát mluvil o takových věcech jako čárové kódy, systémy automatické identifikace nebo systémové integrátory a podobně. A lidé mi tam skoro usínali. Pak jsem začal mluvit o včelkách, o našem projektu, o tom, jak chceme zlepšit stav naší planety… a posluchači se najednou začali probouzet. Od té doby, kdy jsme začali s firemním včelařením, už mi nikdo na přednáškách neusíná, naopak, všichni přímo září,“ říká. Doufá přitom, že počin EPRINu inspiruje i ostatní – jednotlivce, firmy, ale i obce či různé spolky –, aby popřemýšleli, jak mohou naší planetě pomoci. Třeba právě vlastní včelaření může vřele doporučit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *