Celoroční pneumatiky jsou čím dál oblíbenější. Plnohodnotnou náhradou vůči letním a zimním ale nejsou

S jarním počasím přichází také čas na výměnu pneumatik. Přechod ze zimních gum na letní a obráceně je pro většinu řidičů tradiční sezónní rutinou. V posledních letech se ale dočkaly oblíbenosti takzvané celoroční pneumatiky, které slibují solidní výkon za každého počasí. Jednatel společnosti Quick Stop Car Marek Zukal v článku prozrazuje, pro koho jsou celoroční pneumatiky vhodné a jaké jsou jejich limity.

Pneumatiky jsou velmi důležitým prvkem každého vozu. Zajišťují pohodlnou a bezpečnou jízdu a ovlivňují ovladatelnost vozidla. Aby byla cesta automobilem komfortní za každého počasí, měli by řidiči využívat letní i zimní pneumatiky, které se liší zejména dezénem. V zimě, kdy si musejí kola poradit s námrazou, náledím i sněhem, přezouvají řidiči na pneumatiky s hrubším dezénem a větším poměrem prořezání. Naopak letní pneumatiky mají vysokou odolnost proti zahřívání a vyznačují se menší hloubkou dezénu.

Přezouvání pneumatik zaručuje vozidlu dokonalé přizpůsobení se vozovce. „Někteří řidiči jezdí celý rok na zimních. To ale není dobrá volba hned z několika důvodů. Jejich využívání mimo sezonu snižuje životnost a pneumatiky nadměrně opotřebovává. Zároveň jsou zimní pneumatiky méně odolné v teplém počasí,“ vysvětluje Marek Zukal ze společnosti Quick Stop Car.

Pneumatiky pro sváteční řidiče

Majitelé, kteří nechtějí svá vozidla přezouvat, mohou sáhnout také po celoročních pneumatikách. Novinka, která se na trhu objevila před několika lety, je vyrobená z tvrdší směsi. Díky jejich vlastnostem je možné celoroční pneumatiky používat i v období od 1. listopadu do 31. března, kdy v případě námrazy, sněhu nebo ledu na silnici platí povinnost přezutí na zimní.

Celoroční gumy jsou však podle odborníku výhodou spíše pro řidiče, kteří s vozem nevyjíždějí často. „Jsou doporučeny v případě, kdy řidič najezdí méně než patnáct tisíc kilometrů za rok a zároveň nevyjíždí do rizikových oblastí, jako jsou například hory. V těžkých a krizových podmínkách nebudou mít nikdy stejné vlastnosti jako sezónní pneumatiky,“ popisuje Marek Zukal ze společnosti Quick Stop Car.

Sváteční řidiče láká na celoročních pneumatikách několik výhod. Díky celoročnímu vzorku má auto na suchu nižší spotřebu než na zimních pneumatikách. Zároveň oceňují také úsporu času a peněz, kterou s sebou přináší výměna pneumatik. Přezutí všech kol vyjde majitele vozů dvakrát ročně zhruba na tisíc korun. „Tato služba většinou zahrnuje demontáž opotřebovaných pneumatik. Následně také obutí nových, a to včetně jejich vyvážení a výměny gumových ventilů na kolech. Cena se může lišit v závislosti na typu a velikosti disku,“ vysvětluje Zukal.

Životnost prodlouží správná péče

Při jízdě za různých teplotních podmínek ale přichází také negativum v podobě rychlejšího opotřebování. Sada celoročních gum vydrží průměrně méně ujetých kilometrů než sada letních a zimních pneumatik. Maximální životnost těchto pneumatik je deset let. Podle velikosti, modelu a výrobce zvládnou fungovat v rozmezí od 64 000 do 160 000 kilometrů.

Aby pneumatiky vydržely co nejdéle v dobrém stavu, je potřeba si hlídat jejich správné nahuštění. Součástí správné péče je také pravidelné seřízení geometrie kol. Kontrolu geometrie by měli řidiči se svými vozy absolvovat ideálně jednou za rok. Díky správnému seřízení se budou všechny pneumatiky opotřebovávat stejně. Na stavu pneumatik se negativně podepisuje rovněž agresivní jízda, prudké brzdění a bezohledné najíždění do výmolů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *