Obchvat Havlíčkova Brodu, Telč či zámek Plumlov. Podívejte se na letecké snímky, které dělí dva roky

Pravidelné letecké snímkování Česka ukazuje, jak se s postupem času mění charakter krajiny i zástavby. Podívejte se na fotografie některých vybraných míst, které v letech 2020 a 2022 pořídila brněnská společnost TopGis. Pozorovat můžete rozdíly v detailech snímků – ty starší jsou ve standardním rozlišení 12,5 centimetru na pixel, novější v rozlišení 5 centimetrů na pixel –, ale i v tom, jak jednotlivá místa vypadají ve vegetačním období a mimo ně.
Snímky České republiky pravidelně pořizuje brněnská společnost TopGis za pomoci dvojice letadel Cessna 404 a Partenavia P68. V loňském roce společnost dokončila již třetí kolo snímkování celé země, letos s ním začala po čtvrté. Hlavní partner snímkování Česka je Seznam.cz, který nové foto pravidelně publikuje na portálu Mapy.cz. Kromě toho jsou aktualizované ortofotomapy dostupné na portále Chytremapy.cz a v mapových aplikacích pro města a obce GisOnline.cz.

Na vybraných snímcích z let 2020 a 2022 je vidět například postup prací při budování obchvatu Havlíčkova Brodu, hrady Bítov a Helfštýn, historická Telč či zámek Plumlov. V detailech je rovněž ke shlédnutí brněnský automotodrom či tamní zoologická zahrada.

„Starší snímky byly pořízeny v roce 2020 a jsou ve standardním rozlišení 12,5 pixelu na centimetr, které využíváme u snímkování celého Česka. Pořízené jsou ve vegetačním období, přibližně od května do září. Novější snímky mají detailnější rozlišení 5 centimetrů na pixel a pořízené jsou v mimovegetačním období, aby vyniklo maximum detailu. Rozdíly jsou patrné na první pohled,“ říká Drahomíra Zedníčková, výkonná ředitelka společnosti TopGis.

Letecké snímkování s rozlišením pět centimetrů na pixel se pro pořízení plošné ortofotomapy Česka nevyužívá. Fotografie s vysokou mírou detailů jsou většinou realizovány mimo vegetační období, takže mapy vypadají na první pohled mnohem hůře. Právě díky chybějícímu olistění stromů ale snímky umožňují náhled na detaily silnic a domů pod nimi. To využívají odborníci při přesném mapování dopravní infrastruktury či polohopisu. Při kvalitním vlícování a aerotriangulaci umožňují dosáhnout polohovou přesnost vyhodnocovaných dat ve třetí třídě přesnosti. To znamená, že z velké části nahrazují geodetické měření. Lze je tak využít například při přípravě digitálně technických map (DTM) či plánování nové infrastruktury. Měření z detailních leteckých snímků pak lze provádět ve velkých objemech, z pohodlí kanceláře a po celý rok.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *