E-mailing jako nástroj jen pro velké korporace je jeden velký mýtus. Správné nastavení generuje spokojené zákazníky i zisk

V obchodním prostředí se stále můžeme setkávat s přesvědčením, že e-mail marketing má své opodstatnění jen ve velkých firmách se stovkami zaměstnanců. Tento mýtus ale v dnešní době nemůže být dál od pravdy. E-mailing využívá čím dál více startupů, specializovaných e-shopů i menších firem, které si díky správnému nastavení budují hlubší vztah se zákazníky, a tím pádem navyšují své zisky a rostou.

Zakořeněná představa, že e-mailing je nástroj velkých firem, s jehož pomocí chodí zákazníkům desítky e-mailů s nevyžádaným obsahem, je ve společnosti stále přítomna. „Toto jednoduché vnímání e-mail marketingu už řadu let neplatí. E-mailing je v současnosti progresivní odvětví marketingu, které se velmi rychle rozvíjí, a pokud se dělá správně, patří mezi nejefektivnější nástroje v oboru. Navíc platí, že při optimálním nastavení je vlastně úplně jedno, jestli jde o nadnárodní koncern nebo o malý specializovaný e-shop,“ říká Břetislav Strnad, ředitel společnosti Webkomplet, do které patří i služba Mail Komplet, která se zabývá vývojem a implementací e-mail marketingových nástrojů.

Profesionální e-mailing buduje značku i hlubší vztah

Příkladem specializovaného e-shopu, který se již v roce 2009 rozhodl ve svém marketingovém mixu vsadit na e-mail marketing, je portál alpik.cz. Tento internetový obchod se zaměřuje na přírodní produkty, které již více než 15 let sám vyrábí. „Naše začátky byly skromné, vzhledem ke zkušenostem a možnostem krabicového e-shopu. V roce 2017 jsme ale navázali spolupráci s profesionály a kvalita e-mailingu se okamžitě zvýšila především s ohledem na sběr dat a cílení,“ přibližuje výhody Jiří Pail, sales manager ve společnosti ALP Ecology, která provozuje portál alpik.cz, a popisuje, jaký progres nastal, když e-shop přešel pod správu odborníků na e-mail marketing:

Z aplikace máme dílčí data ke každé rozesílce. Lze tedy poměrně přesně vyhodnocovat úspěšnost kampaní a podle toho přizpůsobovat ty následující. Kampaněmi oslovujeme měsíčně více jak čtyřicet tisíc zákazníků. V rámci e-mailingu využíváme také informativní kampaně, s jejichž pomocí budujeme vztah, loajalitu a brand, což vede k tomu, že zákazníci u nás rádi nakupují znovu.“

E-mailing ve velkých firmách – personalizace, ale i ekologie

E-mail marketing u velkých firem, které cílí často na miliony potenciálních zákazníků, se od
e-mailingu specializovaných e-shopů a začínajících startupů v mnoha ohledech liší. Vzhledem k násobně většímu objemu odesílaných mailů musí být marketingový plán velmi dobře zacílen a precizně personalizován.

Jitka Bařinová, vedoucí direct marketingu ve společnosti Home Credit upozorňuje, že personalizace a segmentace e-mailingu je při marketingové strategii naprosto stěžejní. „Obecně platí, že čím více kampaň personalizujeme a segmentujeme, tím je pro klienty relevantnější. Potvrzují to údaje o tom, kolik zákazníků si e-mail otevře, přečte a rozklikne odkaz pro získání detailních informací. Díky správnému nastavení víme, že klienty nejvíce zajímají informace k nově sjednanému produktu, vše k bezpečnosti financí a v neposlední řadě slevy, soutěže a akce, díky kterým ušetří v rámci našich věrnostních programů,“ popisuje Bařinová.

Mezi hlavní výhody e-mailingu podle Bařinové patří rychlost a efektivita. Nezapomíná ale ani na finanční stránku věci a také na ekologii. „Úspora díky e-mail marketingu oproti nástrojům, které jsme dříve používali, což byly například letáky a dopisy, je až desetinásobná. V naší společnosti také dbáme na ekologii, která s e-mailingem jednoznačně souvisí. Už téměř všechny tištěné materiály jsme změnili na elektronické, čímž šetříme naši přírodu,“ doplňuje Bařinová.

Fenomén e-mail marketingu – věrnostní programy

Ať už se jedná o malý e-shop nebo nadnárodní korporát, budování silnějšího vztahu se zákazníkem je jednou z priorit. K tomuto cíli může velmi dobře pomoci systém věrnostních programů. Jednou z firem, která má v tomto segmentu dlouholeté zkušenosti, je nadnárodní drogistický řetězec dm drogerie markt. „Má-li být e-mailing úspěšný, musí nabízet zákazníkovi něco navíc. My s e-mail marketingem pracujeme od roku 2009, kdy vznikl věrnostní program dm active beauty svět výhod. Před startem věrnostního programu jsme newslettery zasílali na zákazníky, kteří zadali e-mail a souhlasili se zasíláním novinek, bez ohledu na jejich nákupní chování. Díky tomu jsme schopni sbírat a analyzovat data o zákaznickém chování a tím pádem mnohem lépe a efektivněji plánovat a cílit jednotlivé kampaně,“ uvádí Jiří Peroutka, manažer komunikace ve společnosti dm drogerie markt a doplňuje:

Věrnostní program a s ním spojená zákaznická loajalita je jedním ze základních kamenů budování vztahu mezi obchodníkem a zákazníkem. Nejde pouze o racionální výhody plynoucí z členství v programu, jako je sleva na nákup, ale i o emocionální propojení se zákazníky ve formě dárků, přání k narozeninám nebo speciálních odměn k různým příležitostem,“ uzavírá Peroutka.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *