Poptávka po stínicí technice byla letos díky koronaviru rekordní. Největší oblibě se s náskokem těší venkovní žaluzie

Ačkoliv epidemie koronaviru měla na svědomí dočasné uzavření řady firem, na některá odvětví měla pozitivní vliv. Mezi takové patří i obor stínicí techniky. Díky epidemiologickým opatřením měli lidé více prostoru zabývat se modernizací domácnosti. Poptávky po stínění tak byly v letošní sezoně rekordní i přesto, že letní teploty dosahovaly oproti loňsku nižších hodnot. Podle statistik je největší zájem o venkovní žaluzie, v posledních letech roste i obliba pergol. Z hlediska barev pak lidé preferují odstíny, které více odrážejí světlo.

Ačkoliv i někteří výrobci stínicí techniky museli na jaře dočasně přerušit provoz, z hlediska poptávky pozorovali extrémně pozitivní dopady. „Lidé doma přemýšleli, jak vylepšit své bydlení a venkovní prostory, tím spíše, že dovolené mimo domov byly v té době nejisté. To vše po konci karantény přineslo dokonce i zvýšení poptávky. Věřím, že tento trend se udrží i v dalších měsících. Nahrává nám k tomu i vlna veder, která potvrzuje, že bez stínicí techniky se nedosáhne tepelné pohody v bytech a kancelářích,“ sdělil předseda představenstva Svazu podnikatelů ve stínicí technice Ladislav Souček. Letošní letní teploty přitom zdaleka nedosahovaly těch loňských, průměrná teplota od června do srpna totiž činila 17,6 °C, vloni to přitom bylo 19,6 °C, zejména kvůli výrazně teplejšímu červnu.

Výrazně pozitivně se za letošní sezonou ohlíží i Petr Přichystal ze společnosti Lomax, která je jedním z předních výrobců stínicí techniky v Česku. „Letošní rok byl pro nás z hlediska poptávky po stínění absolutně rekordní. Oproti loňsku jsme v tomto segmentu zaznamenali nárůst o osm procent, který byl tažen zejména venkovními žaluziemi. Koronavirová krize na to měla paradoxně pozitivní vliv. Řada lidí využila omezení pohybu, delší pobyt doma nebo limitované možnosti z hlediska dovolené a více se zaměřila na vylepšení domácnosti. Situace na jaře se propsala i do letní sezony, ačkoliv byly průměrné teploty nižší než loni,“ uvedl Přichystal. Největší poptávku u venkovních žaluzií a předokenních rolet tak Lomax letos zaznamenal během června.

Venkovní žaluzie jako standard

Právě zmíněné venkovní žaluzie se podle Štěpánky Lubinové, výkonné manažerky Svazu podnikatelů ve stínicí technice, obecně těší výrazně nejvyšší oblibě. Následují venkovní rolety a fasádní markýzy, kterým se aktuálně čím dál více přibližují pergoly k zastínění teras. Hitem jsou zejména v posledních třech letech. „Celkově výrazně roste zájem o venkovní stínění, a to do určité míry na úkor stínění vnitřního, kde nejvíce oslabují vnitřní žaluzie. Naproti tomu neztrácejí svou oblibu interiérové prvky, které mají svou funkci kromě stínění také při dotváření interiéru, jako například designové textilní rolety, plisé nebo římské rolety,“ doplnila Lubinová.

Podle Přichystala stojí za rostoucí oblibou venkovních žaluzií také skutečnost, že se v současnosti stávají prakticky standardním vybavením, tudíž i například architekti je do svých návrhů běžně zařazují. „V tomto směru jsou zajímavé preference z hlediska barev. V návrzích se často setkáváme s variantou antracitového odstínu, který má i díky tomu z hlediska prodejů nejvyšší podíl. Zákazníci však čím dál častěji sahají po variantách, které odrážejí více světla. Takovým příkladem je stříbrná barva. Pokud bychom sečetli podíl tmavého a světlého stříbrného odstínu, byla by nejvíce preferovaná právě tato barva,“ sdělil Přichystal s tím, že v součtu sahá po stříbrných venkovních žaluziích každý třetí zákazník.

Trendy z hlediska barevných odstínů lze sledovat i v globálním měřítku. Podle Štěpánky Lubinové zejména evropský kontinent ukazuje, že zatímco severské státy sahají více po temnějších a sytějších barvách, spotřebitelé na jihu Evropy volí naopak spíše okrové a zemní tóny. Střední Evropa inklinuje k odstínům žluté a oranžové. Zároveň sem proniká i trend technických barev, jako je například ocelově nebo antracitově šedá a béžová.

Rostoucí obliba motorizace

Významné rozdíly lze pak hledat i u způsobů ovládání, podle Petra Přichystala je to patrné zejména při srovnání rolet a žaluzií. „Každým rokem roste obliba motorizovaného ovládání, nejvíce to je vidět u venkovních žaluzií, u kterých je motorizace využívaná v téměř 96 procentech. U rolet je pak podíl nižší, motorizovanou variantu preferují dvě třetiny uživatelů,“ doplnil.

Zároveň podle něj nelze vyloučit, že by i přes konec léta neměla obliba stínění dále růst. „Stále bude hodně záležet i na situaci okolo koronaviru. Pokud budou lidé i nadále více řešit vylepšení vlastní domácnosti, může poptávka růst i na podzim a kopírovat trendy z minulých let. To jsme největší zájem o stínění registrovali v říjnu a listopadu,“ uzavřel Přichystal.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *