Motorkáři patří na českých silnicích k nejohroženějším skupinám. Jak začít novou sezónu bezpečně?

S koncem jara vyjíždějí na silnici i ti motorkáři, kteří nestihli svůj stroj odzimovat během prvních teplých dnů v dubnu. Podle policejních statistik patří motorkáři stále k jedné z nejohroženějších skupin na silnicích a v roce 2018 jich na nich zemřelo o 27 více než o rok dříve. Jak tedy co nejvíce zvýšit bezpečnost na silnici? A jak motocykl co nejlépe zajistit také po návratu domů, aby se nestal terčem zlodějů?

Z garáže na silnici

Po několikaměsíčním stání je potřeba pečlivě zkontrolovat celý stroj a jeho provozuschopnost od funkčnosti světel (především brzdových a blinkrů) až po tlak v pneumatikách. Obzvlášť důležitá je správná funkčnost brzd.

Vzhledem k tomu, že motorkáře nechrání karoserie auta, pásy ani airbagy, je jeho jedinou ochranou dostatečné oblečení. To by motorkáři neměli podceňovat ani v horkých dnech. Krátké kalhoty, tričko ani žabky na motorku nepatří. „Důležitý je chránič páteře, ochranná přílba, vhodná obuv, rukavice a další prvky. Ať už sáhnete po kůži, nebo jiném materiálu, zvolte vždy viditelnou barvu, oblečení dvojitě prošité, bez volných tkaniček a řemínků,“ radí Zdeňka Papežová z tiskového oddělení Policie české republiky Karlovarského kraje.

Zvláštní pozornost si zaslouží ochranná helma. „Přílba i hledí musejí být označeny schvalovací značkou. Integrální přilba by měla být lehká s průzorem, s bradovým řemenem, který by měl pod bradou naléhat rovnoměrně a měl by být ovladatelný jednou rukou, stejně jako průzorové okno. Helma musí sedět pevně, volná je nebezpečná. Přilba vás chrání jen jednou, po nárazu ji už nepoužívejte, nárazem ztrácí svoji ochrannou funkci,“ dodává Papežová. Zapomínat by se nemělo rovněž na spolujezdce, jehož oblečení by mělo splňovat stejná kritéria jako řidičovo.

Sezonní ručení

Na riziko nehody je potřeba myslet též z finančního hlediska. Povinné ručení musejí platit motocyklisté stejně jako provozovatelé či vlastníci automobilů. „Nabídka pojištění je široká. Důležité je, aby pojistka při nehodě pokrývala hmotné i nehmotné škody poškozeného, jako jsou náklady na léčbu, právní pomoc a odškodné, ale také odstranění škod po nehodě,“ upozorňuje Zbyněk Kočiš, finanční specialista společnosti Poutko.

Povinné ručení ovšem není nutné platit celoročně. „Takzvané sezónní povinné ručení využívají nejčastěji právě motorkáři, ale dále například i řidiči veteránů a kabrioletů. Po skončení sezóny, která může podle konkrétní pojišťovny trvat 3 až 10 měsíců, sice smlouva nekončí, ovšem řidič v žádném případě nesmí vyjet na silnici. Podobnou alternativou je potom krátkodobé povinné ručení, kdy je celá smlouva uzavřena jen na několik měsíců. Po jejím skončení musí plátce odevzdat registrační značku vozu do depozitu a vyzvednout ji až po sjednání nové smlouvy o povinném ručení,“ vysvětluje Kočiš.

Při havárii

Povinné ručení zpravidla neřeší škody viníka nehody. Pokud selže prevence, mohou poškození stroje výrazně eliminovat ochranné prvky, jako jsou protektory, slidery a padací rámy. Ty mohou při pádu zachytit první kontakt motorky s vozovkou a ušetřit většinou boční části motorky, tedy kapotáž, víka motorů či chladič. Vzhledem k vysoké pravděpodobnosti poškození stroje při nehodě stojí za zvážení uzavření havarijní pojistky. „I tu některé pojišťovny, stejně jako povinné ručení, umožňují uzavírat jen sezónně,“ doplňuje Kočiš.

A co po jízdě?

Podle statistiky Ministerstva vnitra České republiky o krádežích motorových vozidel se situace s odcizenými motorkami za posledních deset let zlepšila. Jedním z důvodů je zvyšování kvality technického zabezpečení strojů. Účinné jsou například alarmy s vestavěnými imobilizéry, které při pokusu o manipulaci s motorkou bez originálního klíče aktivují sirénu a spustí blinkry. Otřesovým alarmem může být opatřen i zámek kotoučové brzdy, což využijí i majitelé starších motocyklů. Další možností je skryté GPS čidlo, jež pomůže stroj v případě krádeže lokalizovat.

Policie ovšem každoročně eviduje případy krádeží i na první pohled dobře zabezpečených motorek. Největší jistotu tak dává kombinace pasivně zajištěného stroje, zabezpečená garáž a pojištění proti krádeži. „Na zabezpečené motocykly dávají pojišťovny výrazné slevy při sjednávání pojistky proti krádeži. Při instalaci sledovacího zařízení může sleva oproti běžné ceně dosáhnout i třiceti procent. Pojistku lze získat jako součást havarijního pojištění nebo samostatně jako doplňkové pojištění. Při využívání časově omezené služby pozor na to, aby byla pojistka proti krádeži platná i mimo sezónu, kdy motocykl často dlouho stojí v garáži bez povšimnutí,“ dodává Kočiš.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *