E-commerce 4.0: Nastupuje umělá inteligence, pokročilá analýza textů i strojové překlady

Digitální obchod prošel za dobu své pětadvacetileté existence různými etapami vývoje. V posledních letech se díky prudkému růstu informačních technologií nacházíme ve čtvrté fázi internetového nakupování: e-commerce 4.0. Poptávka a požadavky klientů se neustále vyvíjejí a obchodníkům tak nezbývá než na ně reagovat. Do obchodu se proto zapojuje pokročilá analýza textů, strojové překlady i umělá inteligence.

Oblast digitálního obchodu jde vpřed mílovými kroky. Pokročilá personalizace a automatizace marketingových nástrojů je dnes u řady velkých hráčů standardem a na výsluní se začínají drát i další trendy. „Česká republika patří mezi země s největší koncentrací e-shopů. Český e-trh roste a s ním i poptávka po nových e-commerce nástrojích a řešeních,“ komentuje Martin Vokřál, jeden z pořadatelů konference E-commerce 4.0, kterou v pražském sídle společnosti Microsoft uspořádala na konci dubna Asociace CTIT.

Umělá inteligence zanalyzuje recenze a uživatelům usnadní výběr

Trendem, který najde podle odborníků v elektronické komerci v dalších letech uplatnění, je širší zapojení umělé inteligence. „Vývoj těchto technologií se žene kupředu. Dříve nebo později za nás budou hlasoví asistenti běžně nakupovat podle nadiktovaného nákupního seznamu a v domácnostech nebudou výjimkou spotřebiče, které dovedou dle vlastního uvážení samy objednat chybějící zásoby,“ tvrdí předseda technologické platformy CTIT Jiří Fuchs.

Jedním z nástrojů využívajících umělou inteligenci, na jehož vývoji aktuálně pracuje společnost CYRRUS ADVISORY, je takzvaný MTA (zkratka pro Multicriterial Text Analysis) software. Ten analyzuje a zpracovává texty všech veřejně dostupných uživatelských recenzí. V praxi to znamená, že po zadání názvu produktu v aplikaci uživatel dostane shrnutí toho, co by o dané věci potřeboval vědět, aniž by si recenze sám musel vyhledávat a zpracovávat.

„V tuto chvíli nástroj testujeme na recenzích fotoaparátů. Brzy ale uvedeme do chodu MTA pro recenze aut a do budoucna bychom rádi analyzovali poměrně zajímavý segment potravinových doplňků. Nástroj bude atraktivní nejen pro koncového zákazníka, ale zejména pro obchodníky, kterým pomůže se lépe zorientovat v otázkách kvality produktů a poptávky, a usnadní jim tak výběr a nákup zboží pro obchod,“ vysvětluje Jan Přichystal, vedoucí vývoje MTA.

Analýza reakcí zákazníků, automaticky generovaný obsah

Trendem, jenž v následujících letech v e-commerce najde výraznější uplatnění, je podle odborníků pokročilá analýza textu založená na umělé inteligenci. „Analýza textu představuje nezbytný nástroj při řešení zákaznických požadavků i jejich zpětné vazby. Umožní snadno rozklíčovat podstatu sdělení, ať už se jedná o dotaz na helpdesku, v chatu, nebo reakci na službu v e-mailu,“ popisuje Petr Hamerník ze společnosti Geneea Analytics s tím, že velmi poptávanou je v této oblasti i analýza sentimentu, tedy to, zda má sdělení pozitivní či negativní zabarvení.

Čím dál větší možnosti využití pak podle Petra Hamerníka nabízí i takzvané NLG nástroje (Natural Language Generation). „Ty dokážou ze strukturovaných dat vytvořit ucelený text. Jako příklad lze uvést sportovní články, které stroj generuje z dat o průběhu konkrétních zápasů. V oblasti e-commerce tyto nástroje najdou uplatnění v generování popisů produktů či personalizovaných marketingových sdělení,“ dodává Petr Hamerník.

Strojový překlad najde uplatnění v širokém spektru oborů

Práce s jazykem je nejen pro e-commerce velmi důležitá. Využívání překladačů pro rychlý převod informací z jednoho jazyka do druhého je již v mnoha případech zavedeným standardem. Díky rozvoji technologie ovšem i tato oblast prochází velkými změnami. „Frázové překladače jsou dnes postupně nahrazovány řešeními založenými na neuronových sítích, přičemž nejlepších výsledků dosahují specializované modely, které jsou trénovány pomocí strojového učení pro specializované oblasti, například pro cestovní průvodce či konkrétní odborné texty,“ říká Petr Ondrášek ze společnosti Lingea.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *