Analýza: Lidé se umělé inteligence bojí, média ji vnímají jako příležitost

Výsledek rozsáhlé analýzy vnímání umělé inteligence překvapil i samotné výzkumníky. Přestože média prezentují toto téma jako příležitost, v sociálních médiích stále převládají obavy a konspirační teorie.

Společnost Newton Media analyzovala více než sto tisíc příspěvků, které se v našich médiích a v sociálních médiích v posledním roce věnovaly tématu umělé inteligence. Negativních zpráv o umělé inteligenci bylo v tradičních médiích jen jedno procento. Naopak lidé v sociálních médiích se téměř v jedné třetině umělé inteligence obávali nebo ji kritizovali.

Lidé vyjadřují strach ze zneužívání technologií a umělou inteligenci považují za potenciální hrozbu. „Nesporný je vliv popkultury – lidé se obávají zotročení lidstva stroji, někteří dokonce hovoří o možném spiknutí AI s mimozemšťany a následném zničení naší civilizace,“ upřesňuje jeden z autorů analýzy Tomáš Kůst.

Pro média je téma inovací a umělé inteligence velice atraktivní. Na titulní straně některého z českých deníků se o něm psalo každý třetí den. V oborech, jakými jsou zdravotnictví, doprava nebo průmysl, jsou inovace a umělá inteligence vnímány jako příležitost. Naopak v případě armády, vlád a státní správy se lidé obávají zneužívání technologií a inovace i umělou inteligenci považují za potenciální hrozbu.

Podívejte se na výsledky analýzy, jejíž některé závěry vznikly také s využitím umělé inteligence, v infografice.

Inovace a umělá inteligence v médiích bude rovněž tématem mezinárodní konference

Analýza vznikla pro pražský mezinárodní kongres odborníků na mediální a marketingovou komunikaci AMEC Global Summit, který se uskuteční od 21. do 23. května v Praze. Konference se bude mimo jiné věnovat i oblasti inovací a umělé inteligence.

V mnoha oborech je dnes umělá inteligence naprosto běžná. Naproti tomu v mediálním průmyslu je stále spíš popelkou. O tom chceme na pražském kongresu hodně mluvit,“ říká Petr Herian, globální CEO Newton Media.

Informace k analýze

  • Sledované období: 1. 3. 2018 až 28. 2. 2019.
  • Analýza českých mainstreamových médií: TV, rozhlas, tisk, internet.
  • Analýza českých sociálních médií: Facebook, YouTube, Instagram, fóra a další.
  • Sledovaná témata: umělá inteligence, robotizace, digitalizace, Průmysl 4.0, machine learning.
  • Sledováno napříč médii i napříč různými obory.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *