Zboží na internetu je nejlevnější za dva roky, cena roste u notebooků

Ceny zboží na internetu klesají, ve druhém čtvrtletí roku 2010 poklesly průměrné ceny vybraných komodit na nejnižší hodnotu za uplynulé dva roky. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti Karsa Technologies, která pravidelně monitoruje ceny zboží v tuzemských e-shopech. Češi mohli na internetu levně nakoupit parfémy, mobilní telefony, digitální fotoaparáty nebo myčky. V posledních třech měsících naopak vzrostla cena notebooků.

Druhý kvartál letošního roku přinesl snížení cen elektroniky a bílého zboží prodávaného na internetu. Ceny některých komodit byly nejnižší od srpna 2008, kdy společnost Karsa Technologies začala monitorovat ceny zboží v e-shopech. Například průměrná cena digitálních fotoaparátů klesla za dva roky bezmála o 10 %. Nejvíce poklesla průměrná cena digitálního kompaktu v květnu 2010, kdy činila 4 601 Kč. Cena mobilních telefonů se snížila dokonce o 11 % a v květnu se ustálila na částce 4 625 Kč. Pokles cen byl patrný i u myček, jejichž průměrná hodnota byla letos v červnu 13 139 Kč, tedy o 7 % nižší než v srpnu 2008.

„Na poklesu cen v internetových obchodech je patrné, že se světová ekonomická situace ustálila. Provozovatelé e-shopů si mohli dovolit snížit ceny díky klesajícímu kurzu eura,“ vysvětlil Michal Ježek ze společnosti Karsa Technologies, která nabízí profesionální řešení pro realizace e-shopů. „Snížení cen v květnu a červnu letošního roku může mít příčinu v sezónních výprodejích, které letos začaly dříve než v předešlých letech,“ doplnil Ježek.

Společnost Karsa Technologies zaznamenala pokles průměrné hodnoty nejen u elektroniky, ale také u parfémů nabízených v tuzemských e-shopech. Průměrná cena značkových vůní činila v červnu 2010 938 Kč. To je nejméně od srpna roku 2008, kdy byla hodnota parfémů 1040 Kč. „Ceny parfémů se snižovaly především v posledních třech měsících díky snižování marží. Na pokles cen vůní má bezesporu vliv i tvrdý konkurenční boj, protože zákazníci v důsledku krize změnili své chování a zajímají se především o cenu výrobků,“ uvedl Daniel Kopecký, obchodní ředitel největší tuzemské internetové parfumerie Parfemy.cz.

Přestože hodnota u většiny komodit v uplynulých třech měsících klesala, zaznamenala společnost Karsa Technologies nárůst průměrné ceny notebooků. Ve druhém čtvrtletí 2010 vzrostla cena přenosných počítačů o více než tisíc korun oproti začátku roku. Letos v lednu totiž činila průměrná hodnota notebooku 17822 Kč, zatímco v červnu dosáhla výše 19009 Kč, tedy o téměř 7 % více.

„Zvýšení průměrné ceny notebooků je dáno čistě kurzovými rozdíly. Tuzemské internetové obchody se snaží zdražení vykompenzovat speciálními akcemi či dárky k zakoupenému notebooku. Cena snížená o hodnotu dárku se tak může v některých případech dostat dokonce i níže, než původně byla,“ uvedl Josef Matějka, ředitel společnosti Czech Computer, předního prodejce počítačů a elektroniky.