Mezi daňově zvýhodněnými benefity jsou stále nejoblíbenější stravenky, vzdělávání a příspěvky na pojištění. Daňově nezvýhodněným kraluje mobilní telefon. S lepšící se hospodářskou situací se české podniky vracejí k zaměstnaneckým výhodám a svým zaměstnancům je nabízí 95 % firem, to jsou výsledky červnového průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR a společnosti ING mezi 1600 členskými firmami.
„Šetření je zásadní pro zjištění stavu využívání zaměstnaneckých benefitů. Chystá se řada nezbytných reforem a kroky k ozdravení veřejných financí, což ve vztahu k daňově zvýhodněným benefitům povede k bouřlivým diskusím,“ uvedl Zdeněk Liška, generální ředitel Svazu průmyslu a dopravy ČR. Celkově nejoblíbenějším benefitem zůstává mobilní telefon, který poskytuje 80 % firem. Stravenky a služební automobil jsou zastoupeny v nabídce ¾ dotázaných firem. Stálou oblibu si již několik let drží i pojistné produkty – 60 % zaměstnavatelů nabízí zaměstnancům příspěvek na penzijní připojištění a 39 % na životní pojištění.
Zatímco poskytování daňově nezvýhodněných benefitů stagnuje, firmy investují do jejich daňově zvýhodněných protějšků. Nejvíce roste zejména vzdělávání, které zaměstnancům nově poskytne nebo navýší 11 % firem. Zajímavý nárůst zaznamenalo i životní pojištění: 5 % společností na něj navýší příspěvek nebo ho nově zavede. U penzijního připojištění tak učiní 4 % respondentů. „S horšícími se celosvětovými ekonomickými podmínkami stoupal zájem o pojistné produkty. Kromě toho, že jejich podporou učily firmy své zaměstnance odpovědnosti k budoucnosti, fungovaly spolehlivě příspěvky na pojištění i jako motivace v době, kdy zvyšování platů nebylo na pořadu dne. Zaměstnavatelé si tak zvykli tyto benefity vnímat jako zajímavou motivaci pro své zaměstnance a z nabídky je nevyřazují ani nyní, naopak zájem o ně neustále narůstá,“ vysvětlil Jiří Běťák, ředitel Employee Benefits společnosti ING.
Samotné penzijní připojištění se ukazuje jako významný indikátor postavení společnosti. Firmy, které zaznamenaly zlepšení své ekonomické situace, nabízejí tento benefit ve větší míře (v 66 % případů) než společnosti, které vnímají svou situaci jako horší (jen 53 % firem). U daňově nezvýhodněných benefitů tuto úlohu zastávají odměny v podobě věcných darů či jednorázových odměn a příspěvek na kulturu a zdraví. Celkem 40 % společností pro své zaměstnance navíc pro tento rok připravilo i další motivační opatření. Tento trend se objevuje především u společností s větším počtem zaměstnanců a u firem, které svou současnou situaci vnímají jako zlepšující se. Nejzajímavějšími se jeví individuální finanční odměny, věrnostní odměny za odpracované roky a týden dovolené navíc či neplacené volno.