Módní přehlídka i odborná debata. Tématem třetího TexTalku byla opět udržitelnost

Již potřetí uspořádala Asociace prádelen a čistíren ČR (APAČ) osvětovou akci nazvanou TexTalk. Smyslem této události je nabídnout odborníkům z oblasti textilního průmyslu a péče o módu platformu pro vzájemnou diskusi o problémech oboru. Setkání se uskutečnilo 10. dubna v prostorách Prádelny a čistírny Jihlava. Jeho součástí byla rovněž módní přehlídka, v rámci níž začínající návrháři prezentovali modely z vyřazeného textilu.

Textilní průmysl je jedním z nejvýznamnějších znečišťovatelů životního prostředí na planetě. Zároveň se jedná o velmi komplexní oblast, ve které působí řada různých aktérů. Smyslem osvětové akce zvané TexTalk je poskytnout zástupcům celého sektoru prostor k diskusi ohledně zásadních otázek odvětví, zejména ve spojitosti s udržitelností textilu.

Na třetím pokračování události, kterou 10. dubna hostila opět Prádelna a čistírna Jihlava, se představili návrháři, výrobní firmy, prodejci oděvů i odborníci na textilní péči. K vidění byla rovněž módní přehlídka začínajících návrhářů Střední uměleckoprůmyslové školy Jihlava-Helenín. Organizátorem TexTalků je Asociace prádelen a čistíren ČR (APAČ), která se snaží upozorňovat právě na obor textilní péče jakožto na klíčového hráče ve snaze o dosažení vyšší udržitelnosti prádla a oděvů.

Každý TexTalk je úplně jiný, zúčastnili se jiní lidé, proběhla jiná módní přehlídka s jinými materiály, řešili jsme jiná současná témata, tentokrát uhlíkovou stopu textilu nebo ekoznačení. To jsou věci, které se nás bohužel nebo bohudík budou brzy velmi týkat a musíme se s nimi nějak popasovat,“ nastiňuje Martina Prošková, ředitelka Prádelny a čistírna Jihlava, viceprezidentka APAČ.

„Zaujala mě myšlenka, že se ušije oblečení, které pak stárne nekvalitním způsobem, protože oděvy často nejsou nastaveny na to, aby nám dlouho vydržely,“ říká Antonie Fendrych, zakladatelka SWAP Chotěboř, jenž jako speciální bazar slouží k vzájemné výměně oblečení.

„Myslím, že by se podobné události měly konat častěji. Na jednom místě tu diskutují nejen návrháři a designéři, ale i výrobci a další články celého řetězce, což je z mého pohledu pro obor nezbytné,“ uvádí Petra Ptáčková, módní návrhářka.

Konkrétní příklad výsledku vzájemného dialogu popisuje Jan Bartoš, Sales Manager společnosti Dibella dodávající ložní prádlo. „V rámci naší výroby nám zůstává velké množství textilních prostřihů a odřezů. Dozvěděl jsem se, že někteří módní návrháři je dokážou při své práci efektivně využít. To je něco, na čem budeme velmi rádi spolupracovat,“ uzavírá.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *