Valentýn nepřináší českým e-shopům velké tržby, průměrná útrata za dárek je 500 Kč

Češi nepropadli trendu nákupu valentýnských dárků přes internet. E-shopy proto do marketingových kampaní zacílených na oslavy svátku zamilovaných téměř neinvestují. Podle odborníků čeští zákazníci za valentýnské dárky letos na internetu utratili v průměru 500 Kč na osobu. Zájem o nákup dárků mají zejména lidé ze střední generace mezi 30 a 45 lety. Pořizují hlavně parfémy a kosmetiku.

Pro český internetový trh nepředstavují oslavy svátku svatého Valentýna klíčové prodejní období. Počty objednávek v souvislosti se svátkem zamilovaných rostou e-shopům jen minimálně. „Naše statistiky pouze potvrzují obecný trend, že čeští zákazníci nijak rapidně nepropadli trendu více slavit Valentýn,“ popisuje zkušenosti Zdeněk Augusta z e-shopu zaměřeného na prodej parfémů Elnino.cz, který je pětinásobným držitelem ocenění ShopRoku. „Například oproti loňsku vzrostly tržby v období od druhé poloviny ledna k dnešnímu dni o 16,3 %. Celkový počet návštěv narostl pouze o 4,5 %. Valentýn tak není pro náš obchod nikterak rozhodující,“ vysvětluje Augusta.

Oproti západním státům tuzemští prodejci své marketingové aktivity Valentýnu téměř nepřizpůsobují a finance na kampaně značně omezují. Důvodem je problematické oslovení cílové skupiny. „V online businessu poslední dobou obecně klesá zájem o slavení Valentýna a společnosti šetří svůj marketingový budget na lepší příležitost. Generaci 45+ totiž Valentýn moc neříká a kupodivu i mládež mezi 15 a 30 lety se začíná vymezovat proti vnášení amerických tradic do střední Evropy,“ představil aktuální trendy Václav Jeřábek, předseda Asociace českých e-shopů EXPERTOS. Podle Jeřábka e-shopům pro oslovení zbývá skupina lidí střední generace mezi 30 a 45 lety.

Internetovým prodejcům se vysoké náklady na marketingové kampaně nevyplatí ani kvůli malé ochotě Čechů utrácet za valentýnské dárky. „Letos lze očekávat průměrnou výši nákupu na internetu zhruba do 500 korun na osobu. Typickým dárkem bude nejspíše láhev českého sektu, pak asi čokoláda všech forem. V tomto segmentu nemá online prodejce velké šance na úspěch vzhledem k malé ceně nákupu. Co se týče online zákazníků, ti nakupují k Valentýnovi většinou prádlo, parfémy a kosmetiku,“ upřesnil preference českých zákazníků Václav Jeřábek.

Mezi nejprodávanější komodity na internetu v souvislosti se svátkem zamilovaných patří dle expertů právě parfémy. Zájem o nákup vůní projevují především ženy, ty podle e-shopu Elnino.cz tvoří až 77 % klientely v tomto období. Muži jsou zase při výběru valentýnských dárků rozhodnější, téměř každý návštěvník internetového obchodu učiní objednávku. „Podle analýzy prodeje parfémů přes internet se ukazuje, že muži mají ve větší oblibě zvýhodněná 100 ml balení, a to nejen při nákupu dárku na Valentýna. U mužů poptávka po 100 ml flakonech dokonce čtyřnásobně převyšuje zájem o menší objemy,“ popsal nákupní chování Michal Ježek ze společnosti Karsa Technologies, která pomocí aplikace Karsa Monitor analyzuje ceny zboží v e-shopech. Navíc upozorňuje, že se zákazníci nemusejí obávat, že by obchody ceny parfémů před svátkem svatého Valentýna uměle navyšovaly: „Ceny oblíbených řad parfémů, které jsou již delší dobu na trhu, dlouhodobě mírně klesají a to téměř bez ohledu na valentýnské období.“ Podle analýzy aplikace Karsa Monitor jsou parfémy, které se prodávají déle než jeden rok, v současné době levnější dokonce o 36 %.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *