V Evropě nebo například Indii roste zájem o železniční dopravu, těží z toho také české strojírenské firmy

V Evropě i některých mimoevropských zemích se dostává do popředí zájmu státní administrativy obnova železniční dopravy. Jedním z důvodů je ochrana životního prostředí, protože tento druh dopravy je ekologičtější. Zvyšuje se počet železničních tendrů ať už v zemích s dostatečnou infrastrukturou, kde se jedná zejména o rekonstrukce, tak v zemích, kde síť železnic není dostatečně vyvinuta.

Automobilová doprava sice stále převažuje, ale v souvislosti s otázkami životního prostřední se začínají vlády zemí výrazně zajímat o náhradní druhy dopravy. To je patrné ve zvýšeném počtu železničních tendrů například v Turecku, Rumunsku, Polsku, Indii či České republice. Na základě zpětné vazby od našich partnerů je patrný potenciál růstu v oblasti železničních ložisek v Asii, zejména v Číně a Indii, kde státní a regionální administrativa zcela jasně investuje finanční prostředky do rozvoje železniční sítě. Také situace v Evropské unii jasně podtrhuje záměr jednotlivých zemí v preferenci železniční dopravy, a to jak osobní, tak nákladní.

Roste zájem o městskou i železniční dopravu

Zájem o městskou a železniční dopravu je jasně zřejmý. V loňském roce jsme se například zúčastnili významného veletrhu Innotrans v Berlíně. Samotné statistiky tohoto veletrhu mají rok od roku vzrůstající tendenci, ať už v počtu vystavovatelů, tak v počtu odborné návštěvnosti. Od kontaktů, které jsme na veletrhu získali, si do budoucna slibujeme navýšení prodejů železničních ložisek. Je však třeba získat nezbytné certifikace, což není jednoduchý proces. V loňském roce se nám podařilo získat certifikát PKP Cargo – největšího železničního nákladního dopravce v Polsku. Důležitý je pro nás certifikát německých železnic, o který usilujeme, a který je klíčem k vyššímu odbytu ložisek pro kolejová vozidla, a to nejen na německém trhu, ale v rámci celé EU.

Reakcí na rostoucí poptávku jsou investice do výroby

Železniční průmysl je pro ložiska ZKL do budoucna velmi zajímavý. Do tohoto sortimentu patří především nápravová ložiska, ložiska do trakčních motorů a další ložiska pro převodovky a pomocné pohony, čerpadla a ventilátory.  V oblasti železničních ložisek evidujeme zvýšený počet tendrů, a to zejména v dodávkách nápravových ložisek. I z tohoto důvodu jsme se rozhodli pro zavedení výroby inovovaných válečkových ložisek v ZKL Klášterec nad Ohří.  Jedná se o investiční náklady v celkové hodnotě 184 milionů Kč. V současné době činí prodeje nápravových železničních ložisek 3 % celkových tržeb ZKL. Zaměřujeme se na výrobky pro železniční vozy s rychlostí do 230 kilometrů v hodině. Oproti tomu do automobilového průmyslu nabízíme ložiska pouze okrajově a jsme zde spíše známí jako dodavatelé trubek topení, chlazení, odvzdušňování a pro palivové systémy motorů osobních automobilů, které vyrábí náš závod ZKL Hanušovice, a.s.

Autorem komentáře je výkonný ředitel ZKL Bearings CZ, Michal Zafirelis.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *