Rozbil se vám kotel nebo pračka? Někteří dodavatelé energií vám opravu zaplatí

Telefonní linku, kde můžete nahlásit problém s dodávkou plynu či elektřiny, má dnes již každý dodavatel energií. Přibližně třetina z nich však v současné době nabízí svým zákazníkům také služby, které pomáhají řešit různé havarijní situace v domácnosti. Zákazníci díky tomu mohou ušetřit tisíce korun za výjezdy techniků nebo výměnu spotřebičů.

Rozdíly v cenách za elektřinu a plyn se mezi jednotlivými dodavateli v posledních letech spíše zmenšují. Roste nicméně rozdíl v nabídce bonusů a nadstandardních služeb, které jednotlivé firmy poskytují. Potvrzuje to i analytik nezávislých magazínů Cenyenergie.cz a KupníSíla.cz, Petr Woff: Nehody pojišťuje nebo různé bonusy ve svých speciálních produktech nabízí asi třetina prodejců elektřiny a plynu. Široký záběr přitom mají především tradiční dodavatelé E.ON Energie, RWE Energie a ČEZ Prodej,“ vysvětluje. Jaké služby tyto firmy skutečně nabízejí? A mohou stejné výhody čerpat také zákazníci, kteří se v minulosti rozhodli pro přechod k některému z alternativních dodavatelů?

Porouchaná lednička po záruce? Žádný problém

Většina větších dodavatelů energií nabízí v rámci svých havarijních služeb opravy elektrických či plynových spotřebičů. Podmínky takové služby se samozřejmě různí, obvyklé však je, že opravovaný spotřebič nesmí být starší 10 let. Nejčastěji je možné uplatnit tyto opravy na televizi, ledničku, mrazničku, myčku nádobí, pračku či sušičku prádla. Dodavatel obvykle hradí výjezd technika, jeho služby na místě i drobný materiál použitý k opravě.

Příznivé podmínky v případě porouchaných spotřebičů nabízí svým zákazníkům například společnost E.ON. „V rámci služby E.ON Servis+ mají naši zákazníci zajištěnou opravu domácích spotřebičů do výše 2 000 Kč. Příjezd a odjezd specialisty je hrazen asistenční centrálou a počet zásahů není omezen,“ vysvětluje Kristýna Červenková, která zodpovídá za rozvoj služby E.ON Servis+. „Tímto servisem však nedoporučujeme řešit opravy zboží, které je stále v záruční lhůtě. Zákazník by se mohl vystavit riziku ztráty záruky na dané zboží, pokud oprava nebude provedena v autorizovaném servisu,“ dodává Červenková. Podobný typ služby jako E.ON nabízí také například ČEZ v rámci svého programu Asistent či společnost Bohemia Energy.

Slevy na nové spotřebiče

Vítanou službou v případě poruchy starých spotřebičů bývá i možnost využít slevy na pořízení nových. Společnost RWE v rámci svého zákaznického programu odměn nabízí slevu 3 400 Kč na závěsné plynové kotle značky Viessmann. E.ON Energie pro své zákazníky zajišťuje možnost koupě plynových kotlů Vaillant s 15% slevou i při nákupu na splátky. Na bojlery Dražice pak poskytuje slevu až 40 %.

Slevy zákazníkům poskytují vedle těchto velkých firem i někteří alternativní dodavatelé energií. Patnáctiprocentní slevu na automatické kotle Florian garantuje svým zákazníkům společnost Centropol. Pražská plynárenská zase slibuje slevu až 30 % na výměnu průtokových ohřívačů či plynových kotlů. Odborníci však doporučují před využitím takových nabídek dobře zvážit, nakolik jsou skutečně výhodné. „Komerční společnosti obvykle sestavují svoje produktové nabídky tak, aby samy vydělaly, což nutně nevylučuje také zákazníkův profit. Ale vždycky musíme propočítat benefity a náklady. Obrazně řečeno, než smícháme jablka s hruškami, je lepší zvážit, zda by nebylo lepší koupit každou položku zvlášť,“ myslí si Petr Woff.

Když se klíč zlomí v neděli

Havarijní služby dodavatelů se nicméně nevztahují pouze na servis či výměnu elektrických a plynových spotřebičů. Váš dodavatel energií je v dnešní době schopen zajistit i rozsáhlé služby při jiných nenadálých situacích, a to 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. „Vedle elektrikáře, plynaře a topenáře nabízíme svým zákazníkům také zajištění výjezdu instalatéra, sklenáře nebo zámečníka. Pokud se našim zákazníkům například zabouchnou dveře nebo se jim v nich zlomí klíč, stačí zavolat na naši asistenční službu. Vedle výjezdu specialistů hradíme i práci a drobný materiál až do výše 5 000 Kč na jeden zásah,“ přibližuje Kristýna Červenková, manažer Sales Strategy společnosti E.ON.

Někteří dodavatelé, například Centropol, také nabízejí zajištění ubytování zákazníkovi, jehož domácnost se v důsledku havárie stane neobyvatelnou. Toto ubytování pak zákazník může hradit z limitu pojistného plnění. E.ON pak pro nenadálé životní situace nabízí službu E.ON Zajištění, díky níž je možné řešit například ztrátu zaměstnání, pracovní neschopnost či hospitalizaci v nemocnici. Jedná se o pojištění, jehož pojistné plnění je pak poukazováno přímo na váš bankovní účet.

Podmínky čtěte pozorně

Havarijní služby či bonusy na pořízení nových domácích spotřebičů nabízejí energetičtí dodavatelé zpravidla svým stávajícím zákazníkům. Další podmínky se různí. Například Pražská plynárenská podmiňuje poskytnutí určitých výhod prodloužením stávající smlouvy. Pokud smlouvu neprodloužíte, zaplatíte výjezd technika sami.

Z pohledu ceny se jeví jako výrazně výhodnější asistenční programy, kde zákazník platí svému dodavateli symbolickou částku každý měsíc. U firem jako ČEZ, E.ON Energie či Centropol jde o měsíční poplatek v rozsahu 10 až 25 Kč.  „Nabídka komplexních služeb pro zákazníka je klíčová. Podle naší filozofie by měl dodavatel zajistit v prvé řadě dodávku energií za dobrou cenu. Vedle toho by však měl poskytovat i další služby, díky nimž mohou jeho zákazníci vyřešit většinu nepříjemných situací v domácnosti,“ uzavírá Kristýna Červenková ze společnosti E.ON.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *