Ministerstvo dopravy ČR ustoupilo od původního návrhu zdražování mýtného pro kamiony na příští rok. Ten počítal se zdražením mýta v průměru o 6,7 % pro vozidla splňující emisní třídu Euro 5 a o 5,2 % pro vozidla ostatních kategorií. Zvýšené náklady by přepravní společnosti byly nuceny adekvátně promítnout do výše mýtného příplatku k přepravě zboží. Zákazníci by si tak za přepravu museli připlatit.
Společnosti poskytující přepravní služby nebudou muset příští rok zvyšovat mýtné příplatky. Jejich navyšováním by musely kompenzovat rostoucí náklady na platbu mýtného v případě, že by vstoupil v platnost původní návrh ministerstva dopravy na zvyšování mýta pro kamiony. Podle něj by se v příštím roce zvýšily sazby mýtného o inflaci za poslední tři roky. Marže jsou v odvětví dopravy trvale na poměrně nízké úrovni, proto by přepravcům neumožnily absorbovat zvýšené náklady na mýto do vlastní režie.
„Firmy působící v dopravě se pochopitelně snaží o maximální efektivitu a hledání úspor v nákladech. Tato oblast je ale v současné době následkem krize vyčerpána. V případě zvýšení mýtného by tak nutně došlo i k navýšení ceny mýtného příplatku,“ uvedl Aleš Vykydal, provozní ředitel přepravní společnosti Geis Parcel CZ. „Naše společnost je proti zdražování mýtného. Přikláníme se k tomu, že je především třeba řádně vybírat stávající mýtné. To platí hlavně u výběru mýtného od zahraničních dopravců, které není prováděno dostatečně důsledně,“ doplnil Vykydal.
Za nedůsledný výběr mýtného od zahraničních přepravců čelí stát kritice již delší dobu. Čeští dopravci v minulosti kritizovali Ředitelství silnic a dálnic za to, že vybíralo nedoplatky na mýtném pouze od tuzemských firem, a tím zahraniční dopravce zvýhodňovalo. V současnosti se ale situace pomalu zlepšuje. Ze zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu však vyplývá, že stát na výběru nedoplatků prodělává. Náklady na jejich vymáhání totiž převyšují vybranou částku. Získat další prostředky chce Ministerstvo dopravy ČR do budoucna například rozšiřováním mýta na silnice nižších tříd. Podle dopravců ale toto opatření nepřinese očekávané výsledky.
„Rozšiřování mýta na silnice nižších tříd je ekonomicky neobhajitelné. Toto mýtné by na sebe ani nevydělalo a muselo by být dotováno z výběru mýtného na dálnicích,“ upozornil na rizika navrhovaného kroku Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. „Regulační funkce takového mýta je navíc pouhou iluzí. To ostatně dokázalo navýšení mýtného v pátek odpoledne, které nákladní dopravu nijak neomezilo,“ doplnil Felix.
Podle sdružení ČESMAD by tak na tomto opatření profitoval pouze provozovatel mýtného systému. Tím je v současnosti firma Kapsch, smlouva s ní je ale podle zjištění NKÚ pro stát nevýhodná. Po skončení její platnosti v roce 2016 tak provoz systému pravděpodobně přejde na nového provozovatele.