Nehod kvůli špatným silnicím přibývá, nejvíce trpí pneumatiky

Výmoly na silnicích jsou nejčastěji příčinou vyboulení či roztržení pneumatiky. Na tato poškození přitom nelze uplatnit reklamaci. Řidiči mohou náhradu škody nárokovat u správce komunikace nebo čerpat pojistné plnění z havarijního pojištění. Jen podle aktuálních statistik Policie ČR došlo za první čtvrtletí letošního roku již k 177 nehodám zaviněným závadou komunikace, což znamená meziroční nárůst o 29 %.

Narušená vozovka může i při minimální rychlosti způsobit poškození pneumatiky. V důsledku proražení pneu však často dochází i k vážným dopravním nehodám. Zhoršení stavu tuzemských silnic potvrzují statistiky Policie ČR, podle kterých letos narůstá počet i závažnost autonehod způsobených výmoly na komunikacích.

„Po letošní zimě jednoznačně roste počet nehod, kterým je možné přičíst právě velmi špatný stav vozovek. Stav českých silnic je v řadě případů pro řidiče nebezpečný, protože je nutí doslova kličkovat mezi výtluky a méně se věnovat situaci na silnici,“
uvedl Igor Sirota, tiskový mluvčí ÚAMK. „Nejčastější poškození vozidel spojené se špatným stavem vozovek se týká prasknutí a roztržení pneumatik. Dále pak dochází k poškození zavěšení kol, případně spodních dílů vozu, jako jsou výfuková potrubí a podobně,“ upozornil Sirota.

Běžným poškozením pneumatiky při jízdě po silnicích s výmoly je vyboulení pláště, které často doprovází praskliny. Zároveň může dojít k čistému průrazu pneumatiky. „Na poškození způsobené závadou na silnici se nevztahuje záruka výrobce. Reklamovat je možné pouze výrobní vady, což si většina motoristů neuvědomuje,“ sdělil Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu Pneumatiky.cz, s tím, že více než 80 % ze všech reklamací nelze vyhovět kvůli mechanickému poškození způsobenému závadou na komunikaci nebo neopatrným najetím na překážku. „Proto jsme se rozhodli nabídnout zákazníkům řešení této bezvýchodné situace. Do našich služeb jsme zařadili formu pojištění, díky které mohou zákazníci získat slevu na nákup v hodnotě až 100 % poškozené pneu,“ doplnil Schwangmaier.

V případě poškození vozidla na silnici je možné náhradu škody uplatnit z pojištění odpovědnosti správce komunikace. U dálnic či rychlostních komunikací je správcem Ředitelství silnic a dálnic ČR, u ostatních vozovek je možné se obrátit přímo na obec nebo příslušný úřad Správy a údržby silnic. Vymáhání financí na úhradu škod vzniklých na děravých silnicích však často končí u soudu. Alternativou je využití havarijní pojistky, která se na výmoly na silnicích vztahuje.

„Špatný stav vozovek a vysoké riziko poškození vozidla je jedním z hlavních motivů ke sjednání havarijního pojištění. Za první čtvrtletí letošního roku evidujeme na českém trhu meziroční nárůst zájmu o havarijní pojištění u tuzemských pojišťoven o 22 %,“
informoval Pavel Ronovský, jednatel společnosti Top-Pojištění.cz, která nabízí a porovnává pojistné produkty většiny tuzemských pojišťoven. „Lidé často chtějí v případě nehody způsobené závadou komunikace čerpat pojistné plnění z povinného ručení. To se však vztahuje pouze na škody způsobené druhému,“ dodal Ronovský.