Na českém internetu probíhá přes porovnávače cen až třetina obchodů

Třetina obchodních transakcí na internetu je podle odborníků realizována přes některý z porovnávačů cen. Čeští zákazníci se naučili pomocí specializovaných porovnávacích portálů vyhledávat nejen zboží, ale také služby, jako jsou zájezdy, pojištění nebo tarify mobilních operátorů. Cena zboží již navíc přestává být tím rozhodujícím kritériem pro nákup.

Čeští zákazníci si při nákupu na internetu zvykli vyhledávat a srovnávat jednotlivé nabídky ve specializovaných porovnávačích. Zatímco dříve byly porovnávače hlavně doménou maloobchodního zboží a e-shopů, stále více českých zákazníků nyní využívá on-line porovnávání také při nákupu služeb. Podle provozovatelů porovnávačů je až třetina obchodních transakcí na českém internetu realizována přes některý systém porovnání cen a parametrů nabídek.

„Každý třetí zájezd je na českém trhu prodán online, přičemž porovnání jednotlivých nabídek zde hraje klíčovou roli. Očekáváme, že během několika let se bude takto prodávat většina zájezdů,“ uvedl Michal Tůma, marketingový manažer společnosti Invia.cz, která je největším online prodejcem zájezdů na českém trhu. „Až 30 % obchodů na internetu se letos realizuje přes některý z porovnávačů,“ potvrzuje rostoucí popularitu nezávislého vyhledávání a porovnávání nabídek zboží a služeb Tomáš Hodboď, marketingový manažer portálu Heureka.cz.

Provozovatelé porovnávačů pociťují stále velký tlak na cenu zboží a služeb, požadavky zákazníků se však začínají rozšiřovat. Spotřebitelé jsou nyní náročnější a začínají brát v úvahu i další kritéria. Zatímco dříve na porovnávač přicházela většina lidí již s konkrétní představou o svých požadavcích, díky vývoji porovnávačů se tento trend začíná měnit. „S rozvojem nakupování na internetu jsou lidé stále náročnější. Proto i u srovnávačů hledají údaje o přidaných službách, dopravě či informaci o certifikátech kvality,“ uvádí Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Tento trend potvrzují i srovnávací portály finančních služeb. „Zákazníci nabídky pojišťoven velmi pečlivě porovnávají. Pozorujeme však, že stále větší důraz začínají klást také na další parametry, jako je například výše pojistného plnění, nebo možnosti asistenčních služeb. Pouze pro 15 % z nich je stále na prvním místě cena,“ uvádí Pavel Ronovský, ředitel internetového porovnávače pojistných produktů Top-Pojištění.cz. Dodává, že podle jeho odhadu se přes specializované porovnávače realizuje asi 75 % všech online prodejů pojistek.

Důležitost porovnávačů při nákupu na internetu dále poroste. Odborníci očekávají stále vyšší zájem zákazníků o nezávislé informace o zboží v e-shopech. Optimističtí jsou i provozovatelé porovnávačů služeb. „Porovnávače zákazníkům pomáhají především v orientaci v mnohdy spletité nabídce mobilních operátorů, navíc 90 % našich uživatelů se díky porovnání tarifů dostává k levnějším službám. Vliv porovnávačů tak bude hlavně v oblasti telekomunikací i nadále růst,“ popisuje budoucnost porovnávačů Martin Beneš, ředitel srovnávacího portálu Mobilyzator.cz, který se specializuje na nabídky telekomunikačních operátorů.