Domény neztrácejí hodnotu, jsou žádané navzdory krizi

Internetové domény s koncovkou CZ si zachovávají svou hodnotu navzdory aktuální ekonomické situaci. Počet zaregistrovaných domén v České republice roste, za kvalitní domény se navíc utrácí více peněz než dříve. Důvodem je především rostoucí obliba podnikání na internetu, který některé tuzemské firmy v minulosti opomíjely.

České domény si udržují svou hodnotu navzdory všem důsledkům hospodářské krize. Zájem roste především o domény s obecnými výrazy, které generují návštěvnost už jen díky svému názvu. Firmy sice musejí při koupi takové domény sáhnout hlouběji do kapsy, podstatně však ušetří na dalším marketingu. „Domény s kvalitním klíčovým slovem jsou stále žádanější. Výborně se propagují, přitahují pozornost, přináší významné dlouhodobé úspory a jsou hodnotné bez ohledu na to, co se na nich děje. Na rozdíl od domén s unikátními výrazy mají hodnotu i bez fungující firmy,“ uvedl místopředseda České asociace držitelů domén Michal Tůma s tím, že ekonomická krize cenu domén v České republice neovlivnila. „Zaznamenali jsme pouze mírný pokles v prodejích. Hodnota národních domén však dlouhodobě roste a krátkodobé hospodářské výkyvy nemohou tento trend ovlivnit,“ doplnil.

Mnoho tuzemských firem se začalo na internet orientovat až s ohledem na krizi, která je donutila přehodnotit stávající obchodní strategie. Právě narůstající obrat e-businessu zájem o domény podporuje. „Prosadit dnes cokoliv nového na internetu je poměrně složité, ale kvalitní doména může mít na úspěch velký vliv. Podporuje zapamatovatelnost a možnost jejího nalezení, což v konečném důsledku každé firmě ušetří náklady na marketing,“ sdělil Martin Rozhoň, jehož společnost Vivantis provozuje například e-shopy Parfemy.cz, Hodinky.cz či Sperky.cz. „V roce 2003 jsme za doménu Parfemy.cz zaplatili 15 tisíc korun, loni za Sperky.cz to byly dva miliony korun. Cena zajímavých domén jednoduše roste ruku v ruce s obsazeností klíčových slov, a to se v budoucnu určitě nezmění,“ doplnil Rozhoň s tím, že samotná doména je pouze předpokladem k úspěchu. Bez kvalitního obchodního modelu, obsahu a marketingu však sama o sobě úspěch nezaručí.

Počet nově registrovaných českých domén každým rokem roste. Nic na tom nemění fakt, že získat lukrativní doménu je stále těžší. Podle statistik sdružení CZ.NIC, které provozuje registr doménových jmen s koncovkou CZ, bylo ke konci května letošního roku zaregistrováno již více než 565 tisíc národních domén. Zatímco v roce 2007 jich přibylo bezmála 90 tisíc domén, za loňský rok již přesáhl počet registrací 130 tisíc. Zájem podtrhují také statistiky za prvních pět měsíců letošního roku, kdy je evidováno bezmála 60 tisíc nově registrovaných domén s koncovkou CZ.