Nákupy přes mobily a tablety rostou o desítky procent, mění se kvůli tomu vzhled a struktura e-shopů

Tablety a mobily s přístupem na internet slouží svým majitelům nejen k zábavě a komunikaci, ale také k nákupům. Svědčí o tom statistiky on-line prodejců, kteří v přístupech na své stránky zaznamenávají rostoucí podíl mobilů a tabletů, a to v řádech desítek procent. Novým zvyklostem zákazníků přizpůsobují obchodníci vzhled i strukturu e-shopů, které musí umožňovat příjemné čtení a jednoduché ovládání prostřednictvím dotykové obrazovky.

Internet používá asi 70 procent české populace. Březnová zpráva NetMonitoru uvádí konkrétně 6,6 milionu reálných návštěvníků z Česka, přičemž na mobilní internet připadalo 2,7 milionu reálných uživatelů. Popularitu tabletů potvrzují nejen prodejní statistiky, ale také nedávné rozhodnutí Českého statistického úřadu při sestavování takzvaného spotřebního koše. Z tisícovky položek, které statistici používají pro výpočet inflace, vypadl osobní počítač. Nahradil jej právě tablet.

Ukázkou zvyšující se obliby nákupů přes mobily a tablety je například největší internetový obchod s počítači a elektronikou, Alza.cz. Z mobilních zařízení jej navštěvuje asi 16 procent lidí, více než polovina z nich také něco nakoupí. Za posledních 12 měsíců firma zaznamenala nárůst přístupů z mobilů a tabletů přesahující 40 procent. „Prostřednictvím mobilních zařízení spotřebitelé nakupují především levnější položky, jako je například příslušenství k počítačům a elektronice nebo elektronický obsah,“ popsala Šárka Jakoubková, PR manažerka společnosti Alza.cz. Trend potvrzuje také portál Slevoteka.cz, zaměřený hlavně na víkendové a wellness pobyty. Zatímco počet přístupů z desktopů se od loňského dubna meziročně zvýšil o 3,54 procenta, u tabletů a mobilů nárůst činí shodně 127 procent. „Přestože v celkových číslech na mobily a tablety stále připadá jen necelých 11 procent přístupů na náš web, na meziročním nárůstu návštěvnosti se podílely ze dvou třetin. Z toho je jasně patrné, jaká je tendence do budoucna,“ řekl Karel Pospíšilík, jednatel portálu Slevoteka.cz.

Masové rozšíření mobilních telefonů a tabletů zároveň vyvolalo potřebu změnit design webových stránek i e-shopů. „Stále více provozovatelů webů a webových aplikací požaduje řešení, které využívá responzivní design, nabízí velké ovládací prvky a zajistí snadné dotykové ovládání,“ objasnila Lenka Uzun ze společnosti Servodata, zajišťující služby v oblasti IT. Mobilní aplikaci má například Alza.cz, a to pro všechny tři platformy: Android, iOS a Windows Phone. Novinkou je aplikace Alza Média, která umožňuje přehrávání audioknih.

Na pohodlné prohlížení a ovládání prostřednictvím mobilních zařízení se na svých produktových webech zaměřila také farmaceutická společnost Pharma Future, která se rozhodla od začátku roku 2014 významně posílit prodej přes internet. „Přes 25 % návštěvníků našich stránek využívá pro přístup mobilní telefony a tablety,“ uvedl Pavel Sedláček ze společnosti Pharma Future. Cílem je proměnit návštěvníky také v zákazníky.