Počet nocí, které domácí návštěvníci stráví v hotelích, se podle statistik snižuje. Češi si totiž raději pronajímají chaty nebo navštěvují příbuzné. Hoteliéři se tak musejí více snažit, aby si své zákazníky udrželi. Navíc lidé od dovolené očekávají více. Chtějí sportovat, ale zároveň si užívat wellness. Odborníci se shodují, že čeští hoteliéři musejí zkvalitnit služby. A požadují to i zahraniční návštěvníci.
I přesto, že Česká republika patří k zemím, kde jsou dobré předpoklady pro cestovní ruch, počet domácích návštěvníků klesá. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) činil pokles v prvním čtvrtletí tohoto roku meziročně 4,7 procent. „V letních měsících cestuje po Česku asi 2,8 milionů tuzemských turistů. Dovolené však tráví převážně na svých chatách a chalupách nebo si tyto nemovitosti pronajímají. Také navštěvují příbuzné a známé,“ objasnila tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Kateřina Petříčková. Provozovatelé ubytovacích zařízení se tak snaží hledat řešení, jak návštěvníky přilákat. „Předpokládám, že hoteliéři půjdou cestou zkvalitnění a rozšíření palety nabízených služeb. Co se týče případných slev, vidím prostor spíše v navýšení nabídky různých věrnostních programů než v samotném snížení cen,“ popsal situaci analytik Jiří Šimara ze společnosti CYRRUS.
Češi navíc chtějí trávit dovolenou aktivněji, což se projevuje na nabídce služeb hotelů. Vybírají si také hotely, které jsou poblíž cyklostezek. Cykloturistika a pěší turistika se totiž stává u Čechů čím dál více oblíbenou. Mimo sportovní aktivity si podle odborníků Češi užívají více masáží a dalších relaxačních služeb. Hotely se snaží přizpůsobit svým zákazníkům. „V posledních letech například mnoho hotelů vybudovalo zařízení pro odpočinek a wellness. Takové služby se staly standardem. Zákaznici si často objednávají právě víkendové relaxační pobyty, zájezdy na čtrnáct dní už nejsou takovým trendem jako dříve,“ upřesnil Karel Pospíšilík z portálu Slevoteka.cz, který nabízí pestrý výběr pobytů nejen v Česku.
Dalším nepříznivým trendem pro hoteliéry je totiž zkracování počtu dní na dovolené. Podle ČSÚ průměrná délka pobytu domácích hostů je 2,8 nocí, u cizinců 3. „Mnoho Čechů realizuje více typů dovolených během roku. K celkovému poklesu počtu přenocování ze strany tuzemských turistů vedly také vyšší ceny za ubytování, které si hoteliéři drželi po úspěšném období Vánoc a Silvestra,“ vysvětlila tajemnice AČCKA Kateřina Petříčková. Nejen Češi, ale i zahraniční turisté požadují spíše vyšší kvalitu ubytování. Podle AČCKA 44 % zahraničních hostů zvolí možnost ubytování v hotelích s minimálně čtyřmi hvězdičkami zaručujícími kvalitu, pouze 4 % cizinců v loňském roce využilo v Česku ubytování v penzionu.
V České republice je však také řada překážek rozvoje cestovního ruchu. Patří mezi ně například špatný stav některých nádraží či chování hotelového personálu. „Provozovatelé ubytovacích zařízení by měli budovat mimo jiné i chování svých zaměstnanců ke klientům. Aby si udrželi stálé klienty, měli by rozšiřovat a zkvalitňovat své služby, věnovat pozornost online marketingu a komunikaci,“ uzavřel téma Václav Stárek z Asociace hotelů a restaurací ČR (AHR ČR).