Jak značky řetězců bodují u zákazníků?

Nová studie firmy Incoma „RETAIL BRANDS 2011“ měří image řetězců a věrnost jejich zákazníků. Pro budoucnost českých maloobchodníků je to zásadní věc – síla značky řetězce se může stát pomyslným jazýčkem na vahách konkurenčního boje. Síla značky zahrnuje její znalost, důvěryhodnost, unikátnost a věrnost zákazníků.Z hlediska důvěry nakupujících vítězí značka Globus. Ve znalosti značky, však vede Kaufland, který má také nejvěrnější zákazníky na trhu. Řada dalších řetězců však má v očích nakupujících také unikátní pozici, často spojenou i s emotivně pozitivním vnímáním: příkladně Interspar či Billa.

České obchodní řetězce musí řešit dilema: na jedné straně je „ekonomická krize“ a tlak konkurence nutí získávat zákazníky akčními cenami, na druhé straně je jasné, že tím se věrnost nakupujících jen dál snižuje. Osvědčeným receptem marketingu na zvýšení věrnosti zákazníků je již mnoho desetiletí budování značky – její image, odlišnosti od konkurence, unikátnosti. Jak se to daří obchodním řetězcům? A kdo je úspěšný a kdo méně? Na to přináší odpověď nově koncipovaná studie společnosti INCOMA „RETAIL BRANDS 2011“.

RETAIL BRANDS 2011 sleduje „hodnotu značky“ v oblasti obchodních řetězců, včetně spotřebních družstev (COOP, Jednota). Mezi zdroje síly značky řetězce patří znalost, věrnost nakupujících (tj. kolik v řetězci skutečně utrácejí), důvěra (tj. ochota značku preferovat před konkurencí a případně odpouštět malé chyby) a samozřejmě odlišnost od konkurence. RETAIL BRANDS 2011 ukazuje hlavní přednosti značek, ale nezapomíná se ani na slabiny. Z celkem asi 30 „slabin“ obchodu se suverénně jako první umístily „dlouhé fronty u pokladen“ a až za nimi nedostatečná šíře sortimentu. Je zajímavé, že do pěti nejčastěji jmenovaných nedostatků se dostala špatná nabídka čerstvého masa, ale vysoké ceny jsou až na šestém místě – a ty jsou jmenovány téměř stejně často jako vyprodanost zboží.

Z hlediska důvěryhodnosti značky dosáhl nejvýš Globus, který také nakupující vnímají celkově nejpozitivněji. Za ním je značka Tesco a s nepatrným odstupem Interspar. Ve znalosti vede Kaufland následovaný značkou Albert, které jistě pomohlo jak sloučení obou formátů pod jednu značku, tak investice do komunikačních kampaní. Odlišení značky od konkurence je velmi pestré téma, protože jednotlivé řetězce jsou typické jinou směskou výhod a slabin. Zajímavá a svým způsobem unikátní je pozice řetězce Interspar, který má ve srovnání s ostatními hypermarkety slabší složku image vázanou na velký nákupní koš, na druhé straně však výrazně boduje v kvalitě, čerstvosti a nabídce specialit. Poněkud podobnou pozici zaujímá i značka Billa, která je ovšem posunuta víc k supermarketům, tj. k menšímu nákupnímu koši. Řetězce Lidl a Penny Market nemají v očích zákazníků o mnoho víc než nízké ceny, ale zato je zná téměř každý.