Zásilková přeprava na soukromé adresy narůstá

Zásilková přeprava koncovým zákazníkům v ČR rychle narůstá, rozhodující zásluhu na tom má především vzrůstající podíl nákupů přes internet. Dominantním doručovatelem zboží z internetových obchodů je zatím stále Česká pošta, výrazněji se ale zapojují i soukromé doručovací firmy. Přepravní společnost Geis letos například hlásí meziroční nárůst přepravy z e-shopů téměř o třetinu.

Doprava zásilek na soukromé adresy patří k poměrně rychle rostoucím složkám balíkové přepravy. Její rozvoj souvisí hlavně s velkou oblibou nákupů zboží přes internet. Tím, jak roste internetový obchod na úkor prodeje v kamenných prodejnách, putuje více zboží přímo ke koncovým zákazníkům nebo na výdejní místa e-shopů a méně do kamenných poboček a jiných distribučních kanálů.

„Za poslední tři roky pozorujeme výrazný nárůst přepravy zboží z e-shopů. Jen letos jsme zaznamenali meziroční navýšení přepravy z internetových obchodů o 32 %,“ sdělila Eva Děkanová, manažerka marketingu v přepravní společnosti Geis. „U některých klientů například pozorujeme snížení počtu B2B zásilek, kdy svoje zboží rozesílali maloobchodům, a zvýšení počtu zásilek na soukromé adresy. To znamená, že zasílají zboží přímo koncovým spotřebitelům,“ doplnila Děkanová.

Zákazníci si stále volí nejčastěji dopravu prostřednictvím České pošty. Loni činil její podíl podle údajů Heuréky 54 %. Oblíbený je v posledních letech i osobní odběr zboží na pobočkách e-shopů. Stále více lidí se ale rozhoduje pro využívání soukromých zásilkových firem. Ty často v ceně přepravy nabízejí různé benefity v podobě možnosti sledování přepravy zásilky v reálném čase, telefonické či sms avízo příjemci zásilky a podobně.

„Zapojování expresních a balíkových firem do e-businessu se nepochybně zvyšuje,“ potvrzuje Jan Ekl, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR. Za růstem využívání soukromých přepravců stojí i špatné zkušenosti některých zákazníků s doručovacími službami České pošty. „Kvůli nespokojenosti se službami České pošty již nyní zákazníkům nabízíme přepravu objednaného zboží pouze soukromou zásilkovou službou,“ potvrzuje tuto skutečnost Jolana Němcová ze společnosti Moleda. „Zájem o přepravu soukromým dopravcem u nás narůstá, tento způsob dopravy zboží volí již dominantní množství našich zákazníků, celých 65 %,“ říká také Radim Tlapák z internetového obchodu BatteryShop.cz.

Podíl dopravy z e-shopů bude podle prognóz odborníků dále narůstat. Na internetu nakupuje stále více lidí a poměr vůči nákupům v klasických kamenných obchodech každoročně roste. Podle Asociace pro elektronickou komerci se každoročně navýší o 1 až 2 %. Rychlost růstu internetového prodeje se pak samozřejmě liší podle druhu prodávaného zboží. Zatímco někde se zvyšuje jen velmi pozvolna, v některých odvětvích lze zaznamenat výrazné skoky.

„Nejvíce se on-line prodává elektronika. Zde tvoří podíl zboží zakoupeného na internetu 25 %. Nejrychleji rostoucí oblastí je v současnosti oblečení,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel asociace APEK. Výrazně narůstá také internetový prodej sportovního vybavení. „Prodej na internetu roste dvakrát rychleji než v kamenných prodejnách. V tomto roce registrujeme meziroční navýšení množství zboží prodaného v e-shopu vůči prodeji v kamenných obchodech o 23 %,“ sdělil Josef Mech z e-shopu SportObchod.cz, který rovněž provozuje dvě kamenné prodejny v Praze a Brně.