Zákazníci si mohou na českém trhu pořídit zájezd od cestovní kanceláře, která nemá sjednané platné pojištění proti úpadku. Podle odborníků totiž některé slevové portály nekontrolují platnost pojistky. Příkladem je cestovní kancelář Solymar, jejíž pojistka vypršela 2. července 2013. I po tomto datu však bylo možné si zájezd cestovní kanceláře pořídit. Prodej pobytů od nepojištěných kanceláří přitom představuje neoprávněné podnikání.
Cestovní kanceláře mají povinnost uzavřít pojištění proti úpadku, které chrání jejich klienty v případě platební neschopnosti kanceláře. Pojištění klientům zajistí náhradu nákladů za neuskutečněné zájezdy či návrat do země z již probíhajícího pobytu, pokud pořadatel zájezdu není schopen jim dopravu do domoviny uhradit. Prodej zájezdů, které nejsou chráněny touto pojistkou, je v České republice nelegální.
„Prodávat zájezdy cestovních kanceláří po datu vypršení pojištění proti úpadku není legální, jedná se o neoprávněné podnikání. Prodejci či samotní zákazníci si mohou nechat ukázat pojistnou smlouvu a prověřit platnost pojištění cestovní kanceláře,“ uvedla Jana Jabůrková, tisková mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj České republiky s tím, že seznam pojištěných cestovních kanceláří lze nalézt na webových stránkách ministerstva. „Platnost pojistné smlouvy má za povinnost kontrolovat samotný prodejce, zájezdy cestovních kanceláří bez pojištění proti úpadku je nezbytné z nabídky stáhnout. Kontrola je důležitá zvláště v případě nových a neprověřených hráčů na trhu,“ sdělil Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, s tím, že společnost kvůli krachům cestovních kanceláří zřídila službu Faktor 100, díky které turisté získají náhradu za neuskutečněný zájezd.
Zájezdy od cestovních kanceláří bez platného pojištění se však v nabídce tuzemských prodejců běžně objevují. Experti na hromadné nákupy upozorňují, že zájezdy poskytují nelegálně zejména menší slevové portály, které chtějí naplnit svou nabídku. Aktuálně se v prodeji objevily pobyty na Sicílii od cestovní kanceláře Solymar, přestože její pojištění proti úpadku bylo ukončeno ke dni 2. července 2013. Celkem 112 klientů kanceláře muselo být dne 24. července 2013 repatriováno z Itálie, protože podle pojišťovny Uniqua cestovní kancelář neuhradila leteckou dopravu.
„Kvalitní slevové portály si platnost pojistky prověřují. Bohužel u menších portálů může docházet k tomu, že v rámci zajištění nabídky si pojištění cestovní kanceláře neprověří. Lidé by si měli dávat pozor na nákupy a sami si pojištění prověřovat,“ upozornil Martin Bareš z Asociace Portálů Hromadného Nakupování a dodal, že problematické jsou zejména nabídky slevových agregátorů, které nezohledňují kvalitu zboží a služeb a zákazník zde často ani nepostřehne, od koho zájezd kupuje. „Podle našeho názoru, slevové servery jako forma prodejního kanálu v žádném případě nemohou nahradit prodej zájezdů přes autorizované prodejce. Veřejnosti doporučujeme ověřit si před nákupem nabídku slevového portálu u daného hotelu či cestovní kanceláře a rovněž v případě nákupu voucheru na zájezd prověřit cestovní kancelář a ověřit její platnost pojištění proti úpadku,“ podotkla Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.