Povinné ručení s vyšším krytím škod je dražší, vyplatí se však

Za povinné ručení s pojistným krytím vyšším než zákonem stanovené minimum 35 milionů Kč zaplatí řidiči až o 36 % více, získají však další výhody a připojištění. Ukázaly to modelové kalkulace portálu ČeskéPojištění.cz, který porovnává produkty většiny pojišťoven na českém trhu. Zatímco majitel tuzemského nejprodávanějšího vozu Škoda Fabia zaplatí na povinném ručení s nejnižším pojistným krytím 1258 Kč ročně, v případě vyššího krytí zaplatí 1714 Kč.

Téměř každá pojišťovna nabízí možnost sjednání povinného ručení s vyššími limity pojistného krytí, než činí zákonné minimum 35 milionů Kč pro škody na majetku a zdraví. Takové povinné ručení je sice dražší, kromě pojistných limitů ve výši 70 milionů Kč a více však často obsahuje i pojistné krytí dalších rizik. Majitel slabšího vozu zaplatí za kvalitnější pojistku pouze o 456 Kč více, než činí cena nejlevnějšího povinného ručení.

„Povinné ručení s vyššími limity pojistného krytí je v závislosti na typu automobilu dražší o 9 až 36 %. Při současných cenách povinného ručení jde většinou o částky okolo 20 až 40 Kč měsíčně. Za tuto cenu však klienti získají i další výhody,“ uvedl Pavel Ronovský, ředitel nezávislého portálu ČeskéPojištění.cz, který porovnává nabídky většiny pojišťoven na českém trhu. „Kvalitnější pojistné produkty nabízí krytí škod na majetku i zdraví do výše 70 nebo i 150 milionů korun. Často navíc obsahují také úrazové pojištění řidiče, asistenční službu i v případě poruchy vozidla a další možnosti krytí rizik, která odpovídají už spíše havarijnímu pojištění,“ dodal Ronovský.

S největšími rozdíly mezi cenou základních a prémiových produktů povinného ručení musí počítat hlavně majitelé vozů s menším objemem motoru a nižším výkonem. Zatímco majitel Škody Fabia s motorem 1.2 HTP zaplatí podle místa svého trvalého bydliště až o 36 % více, majitele silnějšího vozu vyjde kvalitnější povinné ručení pouze o 19 % dráže. V případě klientů žijících na venkově jsou rozdíly v cenách povinného ručení s výjimkou automobilů nižší třídy ještě menší. Majitel Škody Octavia s motorem o obsahu 1390 cm3 zaplatí za pojistné krytí škod ve výši 70 milionů Kč oproti nejlevnějšímu povinnému ručení pouze o 6 % navíc.

„Nejlevnější povinné ručení většinou klientovi nenabídne žádnou přidanou hodnotu. Často ani nezahrnuje asistenční službu, případně je nutná finanční spoluúčast pojištěného. Parametry dražších povinných ručení se však více liší, vždy je proto dobré si prostudovat pojistné podmínky,“ sdělil Roman Sznapka, produktový manažer internetového porovnávače ČeskéPojištění.cz. „Pojišťovny s dražším povinným ručením začínají nabízet například i pojištění proti odcizení vozidla, krytí rizik způsobených přírodními živly či úrazové pojištění všech cestujících ve voze. Vhodnou volbou dražšího povinného ručení tak můžete i ušetřit. Nebudete totiž potřebovat další doplňková připojištění,“ dodal Sznapka.