Pavel Ronovský: Klienti letos dávají přednost menším pojišťovnám, slyší na nízké ceny

Nové statistiky počtu pojištěných vozidel, které nedávno vydala Česká kancelář pojistitelů, ukazují rostoucí oblibu produktů menších pojišťoven. Ty konkurují nízkou cenou a často také zajímavými nabídkami produktů. Například pojišťovna AXA zaznamenala meziroční nárůst počtu pojištěných automobilů přes 95 % mimo jiné právě díky dobře strukturované nabídce produktů. Naopak velké pojišťovny často omezuje jejich stávající cenová a obchodní politika.

Statistiky České kanceláře pojistitelů (ČKP) ukazují trend, který v naší společnosti ČeskéPojištění.cz vnímáme také. Čeští klienti oceňují atraktivní nabídky menších pojišťoven. Největší absolutní nárůst v počtu pojištěných automobilů zaznamenala až šestá největší pojišťovna na českém trhu – ČSOB pojišťovna. Nárůst pojištěných vozidel přes 10 % vykázala i AXA pojišťovna, Wüstenrot a Triglav pojišťovna. Je to dáno hlavně agresivní obchodní politikou. Všechny výše uvedené pojišťovny změnily na začátku tohoto roku sazebníky a celkovou obchodní strategii, která je zaměřena především na zvýhodnění starších a zkušenějších řidičů. Kromě Triglav pojišťovny se rovněž zaměřují na strukturování své nabídky povinného ručení na základě výkonu vozidla a nikoliv kubatury.

Malí rostou, velcí klesají

Důraz Čechů na cenu povinného ručení dokládá úspěch pojišťovny AXA, která v období od června 2011 do červa 2012 zaznamenala meziroční nárůst o více než 95 %. Za úspěchem pojišťovny AXA stojí hlavně kvalitní a cenově atraktivní nabídka pro zkušené řidiče. Obecně lze přitom říci, že rostou především ty pojišťovny, které mají jasnou obchodní strategii, využívají všech možných distribučních kanálů včetně možnosti uzavřít pojistnou smlouvu přes internet a umožňují klientům porovnání přes internetové porovnávače typu Česképojištění.cz.

Naopak počet pojištěných vozů u většiny velkých pojišťoven poklesl. Z největší pětky pojišťoven meziročně rostla jen Česká podnikatelská pojišťovna (ČPP). Je nutné si ale uvědomit, že i přes tyto poklesy mají pojišťovny, jako je Generali, Allianz, Kooperativa či Česká pojišťovna, stále největší kmen pojištěnců, které mohou efektivně oslovovat s dalšími nabídkami. Je tedy jen na nich, jak této výhody využijí. Zatím se však zdá, že velké pojišťovny trochu zaspaly a malým dravcům na trhu konkurují jen s obtížemi. Výjimkou může být marketingová akce České pojišťovny, která klientům k pojištění zdarma přidávala mobilní telefon. Právě tato akce může stát za menším poklesem počtu pojištěných automobilů, než v předchozích obdobích.

Ceny povinného ručení již klesat nebudou

Ceny povinného ručení se již dostaly na své minimum a příliš klesat nebudou. Ostatně některé pojišťovny už delší čas dávají najevo, že současné ceny pro ně nejsou ekonomicky udržitelné. Přesto nás ale pravděpodobně žádné velké cenové otřesy nečekají. Očekáváme postupné zdražování v řádu jednotek procent. Na trhu se totiž objeví 70 tisíc klientů Direct pojišťovny, která nedávno ukončila svoji činnost. O tyto klienty, jimž postupně končí stávající pojistné smlouvy, se nejspíš strhne boj, v němž jednou z neúčinnějších zbraní bude právě cena. Vítězem tedy budou v každém případě klienti.