Češi a Slováci v poslední době velmi často vybírají svou prodejnu pro nákup potravin a drogerie podle nabídky výhodných slev a akčních cen. Výrazně se tím odlišují od průměru svého regionu, tj. zemí střední a (jiho)východní Evropy.
Slevy a akce dokážou do prodejny nadprůměrně přilákat ještě také Maďary, v jiných zemích regionu, např. v Polsku, Bulharsku, Bosně, Slovinsku a na Ukrajině, hrají slevy a akční ceny při výběru prodejny potravin už jen vedlejší roli.
V Česku „závislost“ zákazníků na slevách dosáhla dokonce takové míry, že přítomnost akčních cen na prodejně je při výběru prodejny potravin a drogerie důležitější než důvěra zákazníků v celkově nízké ceny v jejich oblíbené prodejně. Česko se zároveň stalo – v regionu střední a (jiho)východní Evropy – zemí, ve které je význam celkové cenové image prodejny pro zákazníky nejnižší (ze všech srovnávaných zemí). Jsme také zemí s druhou nejméně podstatnou rolí síře nabízeného sortimentu na výběr prodejny.
Ještě donedávna přitom Češi vybírali svou prodejnu potravin právě podle celkové cenové úrovně a šíře nabízeného sortimentu. Důležitou roli hrála také čerstvost a kvalita potravina. A ta si – kupodivu – svou roli udržela, dokonce mírně posílila. Ve zkratce se dá tedy říct, že Češi jdou dnes při nákupu potravin a drogerie po kvalitním a čerstvém zboží a zároveň po značkovém zboží nabízeném za akční, nízkou cenu. A k tomu jim současná situace na českém maloobchodním trhu nabízí spoustu příležitostí.
Moderní maloobchodní formáty si na trzích střední a východní Evropy udržují silné postavení
Mezinárodní studie SHOPPING MONITOR Central & Eastern Europe 2012 také potvrdila vysokou popularitu moderních retailových formátů v regionu. Už 70 % nakupujících uvádí hypermarkety, supermarkety a diskontní prodejny jako hlavní nákupní místo, kde utratí nejvíce peněz za potraviny a drogerii.
Největší oblibě se těší hypermarkety, které uvádí jako své hlavní nákupní místo 29 % domácností ve sledovaném regionu. Následují diskonty, kde nejčastěji nakupuje 23 % domácností. V supermarketech nejraději nakupuje 19 % domácností.
Např. v Česku jsou nejoblíbenější velké hypermarket, jako místo s nejvyšší útratou je uvádí 44 % domácností. Supermarkety uvádí jako své hlavní nákupní místo nejčastěji Slovinci (47 %). Diskontní prodejny se zase těší největší oblibě v Polsku, kde v nich nakupuje 36 % domácností.
Kde utrácí za potraviny spotřebitelé v zemích Viszegradské čtyřky
Studie SHOPPING MONITOR CEE 2012 (INCOMA GfK) ukázala, že nejoblíbenějším maloobchodním řetězcem v zemích Viszegradské čtyřky (Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko) je polská síť diskontních prodejen Biedronka (patří do portugalské skupiny Jeronimo Martins group). Jako hlavní nákupní místo rychloobrátkového zboží Biedronku uvedlo 17 % nakupujících, což je celkem 10,9 miliónu zákazníků (přímých nebo dalších členů rodiny).
Druhou pozici zaujímá Tesco působící ve všech zemích Viszegradu. Jako hlavní nákupní místo potravin a zboží denní potřeby ho uvedlo 14 % nakupujících. Na třetí příčce se umístil hypermarket Kaufland (8 % nakupujících) a diskont Lidl (7 %) – oba patří do německé skupiny Schwarz. Dále pak následuje Carrrefour (4 %) a Penny Market se 3 % zákazníků regionu.