Top 10 českého obchodu

Největší obchodní skupiny na českém trhu dosáhly v roce 2010 úhrnných tržeb 309 mld. Kč. V meziročním srovnání jde o stagnaci či velmi mírný nárůst, což odpovídá celkové situaci v maloobchodě. Krize sice nezasáhla zásadním způsobem ekonomickou situaci domácností, ale přiměla většinu nakupujících k větší opatrnosti.

Současně se (mimo jiné díky silnému promočnímu a cenovému marketingu) zvyšuje racionalita nákupního rozhodovávání. To vše vede v důsledku k omezování výdajů domácností na „zbytné“ nákupy a ovšem i k poklesu průměrné útraty (nakupuje se méně a za nižší ceny). Odlišné trendy se samozřejmě projevují v různých kategoriích zboží (zejména je rozdíl mezi rychloobrátkovými kategoriemi a nepotravinářským zbožím). Přesto nelze označit situaci na trhu za vážnou – zdá se, že největší dopad ekonomické krize již byl překonán a přestože se zatím nedá hovořit o jednoznačně růstovém trendu, trh zřetelně směřuje k zotavení.

Číslem jedna se v přehledu TOP10 obchodníků – podobně jako vloni – stala skupina Schwarz, reprezentovaná na českém trhu společnostmi Kaufland a Lidl. Obě firmy zaznamenávají také pozitivní vývoj tržeb i počtu prodejen, na čemž se podílí dlouhodobé investice do remodelingu prodejen, rozšiřování sortimentu o značkové zboží a investice do čerstvých kategorií.

Na druhé příčce se umístila skupina REWE. Společnost Billa jen obratově nejsilnějším hráčem mezi supermarkety a společnost Penny Market je leader diskontního segmentu. REWE je tedy vedoucí skupinou hned ve dvou moderních obchodních formátech.
Na třetím místě je to společnost Tesco Stores ČR. Vzhledem k tomu, že jde jen o jedinou firmu (výše jmenované subjekty jsou obchodními skupinami sestávajícími z více společností), je Tesco ve firemním srovnání největší obchodní společností na trhu – v žebříčku firem mu tedy patří prvenství. Společnost Tesco je specifická i šíří obchodních formátů, které na českém trhu má – je to od velkých hypermarketů (v současnosti převáděných do formátu Tesco Extra), přes běžné i menší hypermarkety, supermarkety, konvenience prodejny až po obchodní domy.

Na 4. místě následuje společnost Ahold ČR provozující pod společnou značkou Albert jak hypermarkety, tak nejrozsáhlejší síť supermarketů na trhu. Na pátém místě se umístila velkoobchodní společnost Makro Cash&Carry ČR, která je již dlouhá léta leaderem velkoobchodního trhu. Pro Makro byl rok 2010 ve znamení strategických změn – optimalizovalo koncept prodeje nepotravinového zboží uzavřením kategorií sportovní oblečení a sportovní potřeby a vytvořilo tak více prostoru pro ostatní kategorie. Současně byly ve 13 velkoobchodech vybudované platformy pro vlastní závoz, což je v historii firmy významná novinka.

Následuje Globus – již tradičně firma s nejvyššími tržbami na jednu prodejnu a mimořádně vysokou věrností zákazníků. Přestože v loňském roce neotevřel nové prodejny, tržby i v komplikovaném tržním prostředí dokázal zvýšit. Společnost Geco Tabak je svým původem velkoobchodní, ale současně je mimořádně významným maloobchodníkem – trafiky Geco Tabak jsou největším řetězcem svého druhu na trhu. V tomto směru je srovnatelná společnost Peal, která se v TOP10 rovněž tradičně umisťuje.

Skupina SPAR ČR je na českém trhu zastopena dvěma společnostmi: Spar česká obchodní, to jsou dnes zejména hypermarkety INTERSPAR typické svým důrazem na čerstvé potraviny; podle vyjádření vedení společnosti se ale chystá oživení expanze supermarketů Spar. Spar Šumava zásobuje menší prodejny Spar v jihozápadních Čechách. OBI Česká republika je jediným čistě nepotravinářským řetězcem, který se objevuje v TOP10. Přes nepříznivý vývoj celého DIY segmentu si tak OBI udržuje velmi solidní tržní pozici.

V letošním roce byl do srovnání TOP10 obchodníků zařazen i systém spotřebních družstev (v tabulce označený jako COOP). Přestože nejde o firemní či vlastnickou strukturu zcela srovnatelnou s ostatními uvedenými subjekty, jsou spotřební družstva značně integrovaným celkem se společnou zastřešující strukturou, společnými nákupními a marketingovými aktivitami. Zejména však jde o nepřehlédnutelný tržní fenomén, jak pro nakupující, tak pro konkurenty a dodavatele. Podle svých ročních tržeb se systém COOP pohybuje na sedmé příčce žebříčku a disponuje (byť jde většinou o menší obchodní formáty) úctyhodným počtem prodejen. Specifikem družstevních prodejen i obsluha lokalit, ve kterých nejsou ostatní řetězce příliš silně zastoupeny (menší města). Detailnější informace o systému spotřebních družstev i širší přehled českého obchodu přinese jako každoročně přehled TOP50 českého obchodu plánovaný ve spolupráci s INCOMA GfK pro další čísla časopisu Moderní obchod.