Na tuzemském internetu v poslední době přibývá vyhledávačů zboží a portálů porovnávajících e-shopy. Zájemcům o online nakupování se snaží nabízet komplexní informace o internetových obchodech, aktuálních cenách produktů a úrovni služeb. Význam těchto portálů, které dodávají konkurenčnímu boji mezi e-shopy nový náboj, postupně roste a provozovatelé internetových obchodů jim věnují stále větší pozornost.
Do marketingu a reklamy investují tuzemské e-shopy každým rokem miliony korun. Snaží se přilákat nové zákazníky a udržet je kvalitou služeb. Vhodným nástrojem k oslovení cílové skupiny jsou portály, které seskupují informace o internetových obchodech a nabízejí je zákazníkům v utříděné formě. Postupně je využívá stále více lidí a pro tuzemské e-shopy začínají mít velkou váhu.
„Vyhledávače zboží jsou pro nás důležitou složkou internetové reklamy, která stále nabývá na významu. Kromě toho, že nám přivádí velmi kvalitní zákazníky s dobrým konverzním poměrem, jsou pro nás inspirací v dalším rozvoji našich e-shopů. Díky zpětné vazbě od zákazníků jsme se rozhodli například zavést k České poště alternativního dopravce. Porovnávače celkově přispívají k vyšší kvalitě českých e-shopů,“ uvedl Martin Rozhoň ze společnosti Vivantis, která provozuje například obchody Krasa.cz, Parfemy.cz či Hodinky.cz.
Přestože portály zaměřené na srovnávání produktů prodávaných na internetu fungují na podobném principu a míří na stejnou cílovou skupinu, liší se v množství informací, které při porovnávání vstupních dat zohledňují. K nejúspěšnějším z hlediska návštěvnosti se řadí projekt Heureka.cz, jehož představitelé se mohli v loňském roce pochlubit více než dvoumilionovou návštěvností. „Naší výhodou je, že jsme více nákupním rádcem než klasickým vyhledávačem zboží. Lidé u nás hledají výhodný nákup a ověřené obchody, neřídí se pouze podle nejnižší ceny. Záruku našemu hodnocení dodala nová služba Ověřeno zákazníky, která zajišťuje nezávislé hodnocení obchodů pouze od reálných zákazníků,“ vysvětlil manažer projektu Heureka.cz Tomáš Hodboď, podle kterého bývá konverzní poměr z nákupního rádce vyšší než z vyhledávače zboží.
Internetové obchody, které spolupracují s portály zaměřenými na vyhledávání zboží, dodávají informace do katalogu ve formě souboru, který obsahuje všechny potřebné atributy. Případná spolupráce bývá často podmíněna seriózností e-shopu. „Do našeho katalogu jsou začleněny pouze internetové obchody, které splňují základní podmínky. Těmi jsou například zveřejněné obchodní podmínky na stránkách, nákupní košík sloužící k přímé objednávce či uvedení reklamačních podmínek,“ uvedla Štěpánka Kovaříková, manažerka služby Zbozi.cz, která v současné době obsahuje takřka devět tisíc internetových obchodů. Některé portály sáhly k ještě radikálnější selekci ve prospěch zákazníka. „Kromě obchodů s nekvalitními obchodními podmínkami a neúplnými kontakty nezařazujeme ani e-shopy, které jsou z větší části kritizovány,“ doplnil Jiří Forejt z Najdislevu.cz.
Pro kvalitní e-shopy jsou vyhledávače zboží šancí, jak mohou předčít slabší konkurenty. V hodnocení se pozornost nejčastěji obrací ke kvalitě nabízeného sortimentu, skladovosti zboží, včasnému vyřízení objednávky, rychlosti dodání, vstřícnosti v případě reklamací a nabídce nadstandardních služeb. „Naši zákazníci vybírají zboží podle cen, recenzí a hodnocení e-shopů, přičemž nerozlišují velikost e-shopů. Ve většině případu se však na vyšších příčkách zobrazují větší e-shopy, které nabízejí produkty za nižší ceny. Proto naši zákazníci nakupují spíše ve větších obchodech,“ sdělila manažerka projektu Seznamzbozi.cz Petra Denkeová, podle které mohou být menší e-shopy pro zákazníka atraktivní především svou pružností. „Obecně platí pravidlo, že spokojený zákazník mlčí, nespokojený zákazník píše. Mě osobně jsou sympatické e-shopy, které kritiku řeší,“ doplnil David Holeček, jednatel portálu Hledejceny.cz.