Ačkoliv je padělané zboží typické nižší kvalitou materiálu i zpracováním, trh s falzifikáty se v ČR rozrůstá. Mezi nejčastěji padělané značkové zboží patří oblečení. Téměř 42 % padělků zajištěných Českou obchodní inspekcí v roce 2013 byl právě textil. Imitace značkového textilu přitom většině zákazníků výrazně nevadí. Pouze třetina Čechů a Slováků odmítá padělky značkového oblečení. Vyplývá to z průzkumu agentury GfK, který byl realizován v listopadu 2013. Trh s falzifikáty se v posledních letech nejen rozšiřuje, ale také se přesouvá na nová místa. Neoriginální zboží proudí nově i do e-shopů, na turisticky exponovaná místa a do obchodů s luxusním zbožím.
Podle Miloslavy Fléglové z České obchodní inspekce (ČOI) se inspektoři stále častěji setkávají s falzifikáty v luxusních prodejnách v centrech měst a turisticky vytížených lokalitách. Zde přitom spotřebitelé automaticky očekávají nabídku značkových výrobků a jsou ochotni za ně také zaplatit. „V posledních letech Česká obchodní inspekce dostává více hlášení i na e-shopy či slevové portály, kde má zákazník minimální možnost si ověřit, zda se skutečně jedná o zboží odpovídající kvality,“ dodává Fléglová. Mezi nejčastěji padělané textilní značky v roce 2013 patřily Burberry, adidas či Louis Vuitton. Obchodníkům, kteří padělky disponují, přitom hrozí sankce v podobě zabrání zboží a následná pokuta (i opakovaně), a to až do výše 5 milionů korun.
Síť nepoctivých dodavatelů falzifikátů se podle expertů v Česku rozrůstá a s ní i propracovanost nekalých obchodních praktik. Prodejci, kteří chtějí zákazníkům prodávat stoprocentně ověřené originální zboží, musí proto kontrolovat dodavatele aktivněji. „Dodavatelů falešného značkového zboží je na tuzemském trhu čím dál více. Aby mohl prodejce opravdu ručit za originalitu oblečení, musí se o dodavateli řádně informovat a dožadovat se certifikátů pravosti. V případě jakýchkoliv pochybností je nutné se obrátit na centrálu dané značky a výběr dodavatele s ní konzultovat,“ upozorňuje Milan Kubaczka, provozovatel e-shopu Blackcomb.cz, který prodává značkové sportovní i módní oblečení. Prodejci také doporučují nespoléhat se pouze na e-maily či papírovou dokumentaci. S dodavatelem je vhodné se osobně setkat a vidět zboží na vlastní oči. Nezbytností by také měla být kontrola kvality při prvním naskladnění zboží od nových dodavatelů. „Dvojitá kontrola je samozřejmě časově náročnější. Jako ochrana zavedeného renomé obchodu a udržení spokojenosti zákazníků má ale v dlouhodobém hledisku velký význam,“ soudí Kubaczka.
Podle odborníků i provozovatelů obchodů se značkovým oblečením a obuví se však zákazníkům nakupování falzifikátů nevyplatí. Padělané oblečení má řadu funkčních i estetických vad, které snižují jeho životnost i vzhled. Mezi nejčastější kazy patří párající se švy, nestálost barev a tvaru po vyprání i nespolehlivost zipů a spon. „Některé typy padělků mohou mít vedle výrobních vad také negativní dopad na lidské zdraví. Například napodobeniny značkové obuvi vyráběné v Asii jsou často napouštěny konzervačními chemickými látkami neznámého původu, které mohou způsobit vážné alergické reakce a nepříjemné vyrážky,“ varuje Jolana Němcová ze společnosti Moleda, která se zabývá výrobou obuvi značky Prestige. Podle Němcové by tak boj proti padělkům měl kromě sankcí ze strany státu a přísnější kontroly dodavatelů ze strany obchodníků cílit i na koncového zákazníka. Adekvátní osvěta a výčet vad padělků by podle Němcové mohly snížit poptávku po neoriginálním zboží.
Zákazníky prodejců padělků na našem území nejsou vždy pouze Češi. Falzifikáty nakoupené v Česku si domů stále častěji odvážejí i turisté a obyvatelé sousedních států. „Monitorování příhraničních tržišť, kde se padělané výrobky objevují, ukazuje, že neoriginální věci si domů z Čech odváží převážně Němci a Rakušané,“ uzavírá Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce.