V porovnání s rokem 2011 klesl v roce 2012 zájem po celoročních pneumatikách o 35 %. Ze statistik e-shopu Pneumatiky.cz vyplývá, že na celkových prodejích se objem celoročních pneumatik loni podílel jenom 2,3 %. Tento typ pneumatik nejčastěji pořizovali majitelé vozů SUV a obyvatelé velkých měst. Průměrná cena celoročních pneumatik činila loni 1 682 Kč za kus.
Celoroční pneumatiky zůstaly v roce 2012 doménou uživatelů vozů SUV a řidičů z velkoměst. Pořizovali si je nejčastěji lidé z Prahy, Brna a Bratislavy, jak ukázaly statistiky e-shopu Pneumatiky.cz. Pokles zájmu nezmírnily ani příznivější ceny. Zatímco v roce 2011 činily u celoročních pneumatik průměrné pořizovací náklady za kus 1 707 Kč, loni to bylo 1 682 Kč. Nejprodávanější univerzální pneumatikou se stala Pirelli SCORPION STR pro segment SUV.
„Obrat celoročních pneumatik na celkových prodejích ve výši 2,3 % je známkou minimálního zájmu o kompromis v jízdních vlastnostech. Aktivní řidiči dávají přednost specializovaným pneumatikám pro zimní i letní období,“ sdělil Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz, který je předním prodejcem pneumatik na českém trhu. „Při pohledu na rozložení prodejů v jednotlivých segmentech byl o celoroční pneumatiky nejvyšší zájem u majitelů SUV, a to ve výši 59 % ze všech prodejů celoročních pneumatik. Celkem 27 % objednávek učinili majitelé osobních vozů a 14 % řidiči dodávek,“ doplnil Schwangmaier.
Pro motoristy je výhodnější pořizovat specializované pneumatiky pro letní a zimní období. Ze zákona plyne totiž povinnost používat v zimě pneumatiky s hloubkou vzorku minimálně 4 milimetry na všech kolech. Řidič, používající zimní pneumatiky od listopadu do konce března, sjede vzorek logicky méně, než řidič s celoročními pneumatikami za 12 měsíců. U celoročních pneumatik tak může docházet k situacím, kdy pneumatiky již nevyhovují normám pro zimní období, ale v létě by se na nich přitom dalo ještě jezdit. Praktickým příkladem nákladové neefektivnosti pak může být motorista, který nakoupí za 8 let 4 páry celoročních pneumatik a přitom během těchto 8 let ojede na minimum pro letní období pouze 2 páry.
„Řidiči si mohou myslet, že koupí celoročních pneumatik ušetří na pořizovacích nákladech. Takové uvažování je správné ale jenom do momentu, než zahrneme kilometrovou výkonnost pneumatik. Letní pneumatika má kilometrový nájezd zhruba 40 000 km, zimní 20 000 km a celoroční 28 000 km,“ uvedl Vojtěch Schwangmaier z e-shopu Pneumatiky.cz. „V praxi to pro majitele celoročních pneumatik znamená, že pneumatiky, které by mohl ještě používat v létě, musí na zimu odložit a koupit nové, aby dodržel odpovídající hloubku vzorku,“ vysvětlit úskalí používání celoročních pneumatik Schwangmaier.